Split payment, adică un sistem de plată defalcată a TVA, se vrea introdus în legislația fiscală în următoarele luni, însă specialiștii din domeniu au explicat că implementarea unei astfel de măsuri ar avea un puternic impact, și nu unul pozitiv, asupra firmelor înregistrate în scopuri de TVA, care ar urma să-și deschidă un cont bancar distinct pentru a încasa TVA de la clienți, respectiv pentru a plăti TVA facturată furnizorilor.
În plus, prevederea inclusă în programul de guvernare și recent într-un proiect de act normativ al MFP a fost criticată vineri și de către ANAT, care consideră că noul mecanism i-ar afecta în special pe contribuabilii onești din domeniul turismului.
"ANAT respinge proiectul de ordonanță privind defalcarea TVA și avertizează că o astfel de măsură va afecta grav agențiile de turism și management al călătoriilor. Eventuala aplicare a ordonanței va aduce costuri suplimentare agențiilor care, într-un final, se vor traduce prin pierderi de clienți. Acest lucru va fi determinat de alocarea de resurse umane suplimentare, creșterea numărului de tranzacții bancare, implicit a dublării costurilor bancare aferente, creșterea prețurilor din cauza creșterii costurilor agenției, închideri voluntare de companii și faliment în lanț", scrie în comunicatul instituției.
”Considerăm că această măsură ar leza grav tocmai activitatea contribuabililor corecți, cu precădere a IMM-urilor românești. Defalcarea TVA va afecta atât plățile realizate de companie, cât și încasările de la client. Mai exact, agențiile vor face două plăți în loc de una singură, în două conturi diferite, astfel timpul necesar gestionării și contabilizării facturilor de furnizor va crește”, a spus și Alin Burcea, președintele ANAT.
Implementarea unui astfel de sistem, în lipsa unei analize de impact, va avea efecte negative majore, în opinia celor de la ANAT. De altfel, acesta este și concluzia la care au ajuns specialiștii de la Biriș Goran, Schoenherr Bucharest Tax, Niculeasa Law Office, PwC România, Deloitte sau EY România - detalii, aici.
Potrivit proiectului lansat în dezbatere publică, companiile plătitoare de TVA ar urma să aibă obligatoriu, de la 1 octombrie 2017, conturi separate pentru plata TVA, iar orice greșeală în plata taxei ar atrage o amendă de 50% din sumă.
Conform estimărilor, 300.000 de firme ar urma să fie afectate de noua măsură. Toate detaliile despre introducerea split TVA găsiți în această serie de articole.