Firmele înregistrate în scopuri de TVA care aplică în prezent sistemul de plată a TVA la facturare și care vor respecta prevederile Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA vor fi afectate în cadrul relațiilor comerciale pe care le desfășoară cu propriii lor clienți.
Spre deosebire de plata TVA la încasare, plata TVA la facturare presupune colectarea sau deducerea TVA-ului în funcție de momentul emiterii sau primirii unei facturi și nu de momentul efectuării efective a plății.
Astfel, în momentul emiterii facturii înseamnă că firma a colectat TVA (așa se consideră, chiar dacă banii nu sunt efectiv încasați). Chiar și în cazul în care firma nu încasează TVA-ul deloc, taxa se va considera, în continuare, colectată. În acest sistem, colectarea și deducerea sunt strict legate de de momentul în care se transferă proprietatea bunurilor, adica de data facturării.
Concret, emiterea unei facturi și transmiterea ei unui client al societății va presupune înregistrarea în contabilitate a sumei TVA înscrisă pe acest document. Prin urmare, societatea va datora TVA către bugetul de stat, indiferent de data încasării efective de la client a sumei respective.
Atunci când clientul întârzie plata, firma va calcula și va vira bugetului de stat TVA-ul facturat la termenul stabilit. Presupunând că în contul de TVA lipsește suma necesară, societatea va trebui să transfere banii necesari din contul curent, astfel încât plata să poată fi operată.
Atunci când clientul va achita factura primită, suma aferentă TVA va ajunge în contul special de TVA, însă cu întârziere, după ce plata către bugetul de stat a fost efectuată.
Având în vedere faptul că banii aferenți TVA au fost deja plătiți către bugetul de stat, firma ar fi îndreptățită să utilizeze banii încasați cu întârziere pentru alte nevoi. Lucrul acesta va fi imposibil, întrucât sumele din contul de TVA nu pot fi virate către conturile curente ale societății, retragerile de numerar fiind, de asemenea, interziste.
Singura situație prin care societatea își poate folosi în continuare banii o reprezintă depunerea la Fisc a unei cereri de decontare ce ar trebui procesată și aprobată în trei zile. Doar în acest caz societatea va avea acces la banii propii din contul de TVA și îi poate transfera în contul curent.
În cazul în care cererea nu este întocmită și transmisă Fiscului, societatea va înregistra o dublă pierdere: plata făcută bugetului statului din fonduri proprii, ca urmare a plății efectuate de către client cu întârziere, dar și suma blocată în contul de TVA după ce clientul va achita, efectiv, factura.