Centrul European al Consumatorilor din România (CECR) ne sfătuia să fim atenți atunci când rezervăm vacanțele online, dintr-un motiv foarte simplu: de multe ori, prețul pe care-l vedem inițial și care ne face să credem că am dat peste o ofertă extraordinară nu este și prețul pe care ajungem să-l scoatem din buzunar la final.
În primul rând, atrage atenția CECR, când cumpărăm biletele de avion, costurile extra care apar pe parcurs sunt destul de des întâlnite. Dacă oferta peste care dăm are în dreptul ei prețul de 10 euro, să zicem, se poate întâmpla ca, până ce terminăm cumpărarea, să constatăm că plătim de câteva ori mai mult. CECR atrage atenția asupra următoarelor taxe care duc la creșterea prețului biletului de avion pe care-l vedem inițial:
- taxele de administrare;
- taxele pentru utilizarea cardurilor de credit;
- taxe pentru pasagerii care efectuează check-in.
Notă: Înainte să trecem mai departe, e util să reamintim și câteva lucruri despre situațiile neplăcute în care ne putem regăsi când zborul nostru e anulat, întârzie ori când ne trezim că bagajele noastre nu au ajuns la destinație odată cu noi. De asemenea, iată câteva detalii de reținut și despre refuzul la îmbarcare de care ne-am putea lovi înainte de zbor.
Apoi, CECR recomandă celor care-și cumpără vacanțele online să nu scape din vedere următoarele lucruri:
- prețurile afișate trebuie să includă toate taxele obligatorii, încă de la începutul rezervării;
- serviciile suplimentare care nu sunt incluse: spre exemplu, unele oferte de cazare nu includ micul dejun și cei care-l cer se pot trezi cu bani în plus pe nota de plată; bagajul de cală poate aduce, de multe ori, costuri suplimentare serioase, așa că cei care-l adaugă în lista de servicii suplimentare la cumpărarea unui bilet de avion trebuie să se asigure cât costă, de fapt, acest bagaj la fiecare dintre segmentele de zbor (adică și la dus și la întors);
- e indicat să verificăm condițiile de anulare și să nu ne grăbim cu rezervarea; sunt companii care ne taxează destul de dur pentru anularea rezervării, în sensul că putem pierde aproape toți banii dați;
- funcția de "date flexibile" ne poate aduce costuri în plus; așa că, dacă nu avem nevoie de ea, ar trebui să ne asigurăm că nu e selectată;
- companiile pot recomanda încheierea unei asigurări de călătorie, dar avem realmente nevoie de ea? E mai bine să verificăm dinainte ce ne oferă ea concret, pentru a vedea dacă are rost să cumpărăm o variantă sau alta a acesteia;
- uneori pot fi adăugate taxe pentru utilizarea cardului de credit;
- e recomandabil să facem capturi de ecran atunci când rezervăm ceva; asta ne-ar putea ajuta ulterior, în caz că apar probleme.
Ideal este să nu ne grăbim când facem astfel de rezervări. De multe ori, riscăm să pierdem din vedere lucruri care se găsesc chiar sub nasul nostru. Apoi, dacă uităm, spre exemplu, să bifăm anumite lucruri, servicii de care am putea avea nevoie, e foarte posibil ca, dacă le cerem ulterior, să fim taxați suplimentar pentru ele, mai mult decât dacă le-am fi cerut la vremea potrivită.
Cât despre vacanțele timeshare, cele care ne permit să devenim proprietari ocazionali pe apartamente/case de vacanță, sunt câteva lucruri foarte importante pe care trebuie să le știm pentru a evita înșelătoriile. Spre exemplu, faptul că, pe lângă prețul de achiziție, firmele ne pot cere taxe anuale deloc de neglijat pentru portofel. Și să nu uităm că aceste proprietăți nu pot fi privite ca o investiție, iar cei care ne îndeamnă să vedem achiziția unei vacanțe timeshare ca pe o investiție nu au voie să facă acest lucru.
Important! Cei care au probleme cu agențiile de turism, operatorii de zbor din România, hotelurile, pensiunile ș.a.m.d. pot sesiza, în condițiile legii, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. Dacă problema se află în legătură cu o vacanță în străinătate, atunci nemulțumirile se pot adresa CECR.
Comentarii articol (0)