Apariția unei noi crize economice, după cea începută în anul 2008, ar prinde economia României chiar mai nepregătită decât a fost în urmă cu zece ani. Acest lucru a fost semnalat, pe parcursul anului 2017, de numeroși analiști economici, iar posibilitatea de apariție a unei crize economice nu poate fi neglijată.
Totuși, antreprenorii vor urmări să își ducă afacerile mai departe sau să demareze afaceri noi, adaptate noului context economic, caracterizat de incertitudine și venituri mai mici ale consumatorilor.
De aceea, în cadrul articolului de astăzi vom discuta despre câteva idei de afaceri care au un potențial de creștere ridicat, mai ales în perioadele de criză economică.
O caracteristică comună afacerilor demarate în astfel de perioade ar fi tocmai gradul ridicat de flexibilitate și adaptare la mediul economic extern, iar acest lucru ne poate semnala câteva lucruri de care să ținem cont atunci când demarăm o afacere nouă:
- veniturile populației sunt în scădere, astfel că o afacere nouă demarată în perioadele de criză ar trebui să aibă prețuri de vânzare mici;
- oamenii sunt mai sensibili la preț decât la calitate, iar afacerile în perioada crizelor economice vând produse ieftine, de larg consum;
- pe de altă parte, apetitul pentru cheltuieli al oamenilor este scăzut, iar acest lucru ar trebui să ne direcționeze către afaceri care își propun să vândă produse indispensabile, așa cum ar fi, spre exemplu, alimentele.
În perioadele de criză economică oamenii consumă produse fast-food
Spre deosebire de restaurante, cafenele și baruri care înregistrează o scădere abruptă a afacerilor în perioadele de criză, unitățile de tip fast-food care comercializează produse ieftine (covrigării, gogoșerii, etc) înregistrează chiar afaceri în creștere. Acest lucru este datorat unui factor psihologic care ne determină pe toți să facem economii atunci când veniturile noastre nu sunt certe și, prin urmare, să cumpărăm produse indispensabile la un preț mai mic. Dacă nu putem economisi bani renunțând complet la un produs, atunci putem cumpăra produse mai ieftine, sacrificând, astfel, calitatea.
Aceste afaceri au și alte avantaje:
- investiția necesară este relativ redusă, echipamentele necesare fiind simple și pot fi achiziționate la mâna a doua;
- atunci când afacerea beneficiază de un vad comercial bun, investiția inițială se recuperează rapid.
Afacerile online necesită investiții reduse
Spre deosebire de afacerile clasice, care necesită investiții majore în sedii, mașini, personal, sisteme complicate de gestiune și logistică, afacerile online pot fi demarate cu investiții mult diminuate, ceea ce face acceptabil riscul unei noi investiții. Astfel, cheltuielile de gestionare ale unui site web sunt mai mici decât chiria unui spațiu sau magazin, iar personalul suplimentar poate fi înlocuit prin externalizarea unor servicii precum livrarea produselor, service acordat îmn perioda de garanție sau call center pentru produsele vândute.
Investiția într-un stoc de marfă poate fi recuperată rapid atunci când afacerea se bazează pe minimizarea cheltuielilor operaționale.
Chiar și în perioadele de criză, mulți oameni vor prefera să mănânce sănătos
Criza economică nu îi afectează pe oameni în egală lăsură, de aceea, anumite preferințe nu vor fi influențate de scăderea veniturilor proprii. Astfel, persoanele cu venituri constante, peste medie, cei care au copii mici sau pur și simplu și-au format obiceiuri alimentare sănătoase, vor prefera să consume în continuare produse alimentare sigure, tradiționale, achiziționate de la persoane de încredere.
Totodată, atunci când își pierd locul de muncă, mulți oameni își găsesc refugiul în agricultura de semi-subzistență, consumând o parte din necesarul de hrană din gospodăria proprie. Cei care au un loc la țară și se pot adapta unei astfel de situații vor exploata această oportunitate, vânzând mai departe surplusul din propria gospodărie.
În această categorie putem enumera fermele de găini, capre, vaci, producția de legume sau fructe, precum și procesarea artizanală a acestor produse agricole, obținând mezeluri, lactate, sucuri naturale sau gemuri.
Micile ateliere de reparații și întreținere a produselor electrocasnice
Într-o perioadă de criză, primele semne certe ale declinului economic vor fi date de scăderea puternică a vânzărilor de produse electrocasnice. Atunci când veniturile tale scad sau sunt incerte pe o perioadă scurtă sau medie, vei învăța să folosești în continuare același telefon, laptop, televizor sau frigider și să amâni achiziționarea altora noi.
De aceea, cei care au cunoștințele tehnice necesare pot câștiga mai mulți bani din reparația unor bunuri pe care oamenii nu vor mai fi atât de dispuși să le înlocuiască cu altele noi. Atelierele de reparații vor fi mai căutate într-o perioadă de criză decât într-o perioadă de avânt economic, iar acest lucru va fi exploatat cu siguranță de mulți oameni cu simț antreprenorial și abilități tehnice.
Magazinele cu preț unic vor câștiga din volumul mare al tranzacțiilor
La fel ca și unitățile fast-food, magazinele care comercializează o gamă diversificată de produse cu un preț unic câștigă ca urmare a unui aspect psihologic: oamenii sunt tentați să facă economii pentru produsele de strictă necesitate. De aceea, ei vor căuta să cumpere cât mai ieftin acele produse la care nu pot renunța întru totul, iar aici ar putea fi enumerate detergenții, produsele cosmetice, articolele vestimentare sau produsele de uz gospodăresc.
Notă: Acest articol face parte dintr-o campanie informativă derulată de avocatnet.ro pentru sprijinirea antreprenorilor care intenționează să lanseze sau să conducă o afacere. Toate materialele din serie pot fi citite aici.
Comentarii articol (0)