Principalele avantaje ale demarării unei afaceri cu o rulotă fast-food:
- o astfel de afacere poate fi demarată cu un buget redus, cea mai mare parte a investiției fiind făcută în achiziția unei rulote fast-food;
- dacă va beneficia de un vad comercial bun, rulota fast-food poate susține, încă de la debut, cheltuielile operaționale legate de chirie, salarii, materii prime, etc;
- persoanele necesare demarării acestei afaceri pot fi tineri cu o experiență minimă, reducând astfel cheltuielile cu salariile;
- o rulotă fast food poate fi reamplasată periodic, în căutarea unui vad comercial optim;
- dotările necesare funcționării afacerii sunt minime, condiționate și de spațiul mic de expunere în cadrul unei rulote fast-food;
- fiind o afacere mică, va permite ajustări rapide ale gamei de produse și chiar a prețurilor practicate.
Demararea unei afaceri alimentare deservite de către o rulotă fast-food amplasată stradal, în vecinătatea unor centre comerciale, centre de birouri sau alte aglomerări pietonale, precum guri de metrou, intersecții intens circulate, facultăți sau școli, etc, trebuie să respecte o serie de prevederi legale, pornind de la alegerea codului CAEN potrivit și continuând cu obținerea autorizațiilor de funcționare.
Astfel, pentru desfășurarea activității de vânzare a produselor alimentare prin intermediul unei rulote fast-food, codul CAEN potrivit este 5610 – Restaurante, această clasă incluzând și prepararea și servirea meselor pentru consumul imediat din autovehicule sau cărucioare fără motor.
Includerea acestui cod CAEN va permite societății să prepare și să servească orice produs alimentar preparat în incintă: sandwich-uri, clătite, articole de patiserie, cofetărie etc.
Investiția inițială într-o rulotă fast-food
Investiția inițială este minimă, putând fi recuperată integral în doar câteva luni, dacă vadul comercial este ales bine, iar produsele comercializate vor fi apreciate de către consumatorii finali.
Evident, cea mai costisitoare investiție va fi cea în achiziția rulotei fast-food ce poate avea prețuri de achiziție, în funcție de dimensiuni și dotările existente, ce pot ajunge până la 20.000 de euro.
În cazul în care rulota nu este echipată complet cu toate dotările necesare desfășurării activității, va trebui să asiguri procurarea următoarelor echipamente, în funcție de specificul activității și al produselor comercializate:
- cuptoare cu microunde profesionale;
- friteuze profesionale;
- grill;
- hote profesionale;
- vitrine de prezentare;
- vitrine calde și reci pentru alimente și băuturi;
- mobilier din inox pentru bucătărie;
- aparat pentru hot-dog;
- tigaie electrică;
- aparat pentru clătite;
- oală electrică pentru orez.
Obținerea autorizațiilor de funcționare
După realizarea investiției, următorul pas este obținerea autorizațiilor de funcționare care să permită vânzarea produselor alimentare.
Activitatea de preparare și servire a produselor alimentare, chiar dacă este desfășurată într-o rulotă fast-food, necesită înregistrarea unității din punct de vedere sanitar-veterinar înainte de începerea efectivă a comercializării acestor produse. Conform prevederilor legale, restaurantele, indiferent de specific, trebuie să dețină dotările corespunzătoare care să permită recepția și păstrarea produselor de origine animală și non-animală la temperaturi corespunzătoare, în condiții de igienă maximă.
În plus, rulota fast-food va necesita o autorizație de funcționare emisă de primăria pe raza căreia își va desfășura activitatea.
De asemenea, va trebui să acorzi o atenție sporită următoarelor aspecte:
- personalul angajat trebuie să fi absolvit un curs de noțiuni fundamentale de igienă;
- societatea trebuie să aibă un contract încheiat cu un operator economic specializat în ridicarea deșeurilor menajere.
Cheltuielile de funcționare ale unei rulote fast-food
După ce investiția a fost realizată, iar autorizațiile și avizele legale au fost obținute, rulota fast-food își poate începe activitatea.
Principalele cheltuieli operaționale în cazul unei rulote fast-food sunt:
- cheltuielile cu personalul angajat și contribuțiile sociale datorate atât de angajat cât și de angajator;
- aprovizionarea cu materii prime și mărfuri;
- cheltuielile de chirie pentru locul pe care rulota este amplasată;
- cheltuielile cu utilitățile consumate în procesul de preparare a hranei, în special energie electrică.
Acestea sunt principalele cheltuieli care influențează marja de profit a unei rulote fast-food. În completarea acestora, societatea va înregistra și alte cheltuieli, dintre care cea mai importantă este cea legată de amortizarea rulotei și a echipamentelor achiziționate.
Veniturile generate de către o rulotă fast-food
Nivelul încasărilor pe care o rulotă fast-food îl poate genera este dependent, în primul rând, de fluxul de trecători pe care antreprenorul mizează. Astfel, amplasarea rulotei într-o zonă cu vad comercial important este cheia succesului într-o astfel de afacere.
Estimarea veniturilor într-o astfel de afacere se face ținând cont de două variabile:
- valoarea medie a unui bon de cumpărături;
- numărul de clienți estimați într-o perioadă de timp (de o zi, de o lună sau de un an).
Astfel, presupunând că valoarea medie a unui bon de cumpărături este de 10 lei iar tu vei avea un număr de 200 de clienți pe zi, vei avea încasări zilnice de 2.000 de lei.
În funcție de acest nivel al veniturilor va trebui să dimensionezi întreaga activitate. Evident, încasările nu înseamnă profit. Societatea va plăti toate cheltuielile de funcționare, iar la final va achita impozit pe veniturile brute / impozit pe profit. Dacă poți stabili o marjă de profit de 10%, acest lucru îți va asigura un profit brut zilnic de 200 de lei sau un profit lunar de 6.000 de lei.
Obținerea unui profit cât mai mare îți va permite să îți desfășori activitatea în condiții optime:
- îți vei putea cumpăra o nouă rulotă fast-food, pe care să o amplasezi într-o altă zonă, dezvoltându-ți, astfel, afacerea;
- îți vei putea achiziționa noi utilaje și echipamente, atunci când cele pe care le folosești în prezent vor fi uzate, sau când ai nevoie de a produce și vinde mai mult.
Fonduri europene pentru o rulotă fast-food
Dacă ești atras de ideea de a demara o afacere cu o rulotă fast-food prin intermediul unor fonduri europene, va trebui, în primul rând, să iei în calcul câteva condiționări inițiale:
- în funcție de locul de amplasare al proiectului, fondurile europene se alocă pentru mediul urban și zona rurală;
- în funcție de vechimea firmei, fondurile europene sprijină firmele cu istoric sau de tip start-up;
- în funcție de forma de organizare jurifică a solicitantului, fondurile europene sunt alocate persoanelor fizice autorizate (PFA), întreprinderilor individuale (ÎI), societăților cu răspundere limitată (SRL-D), societăților debutante (SRL-D);
- în funcție de procentul de decontare al investiției inițiale, fondurile europene pot acoperi 100% din valoarea eligibilă a proiectului sau doar o parte din aceasta, diferența urmând a fi suportată de către beneficiar din fonduri proprii sau credite bancare;
- în funcție de mărimea fondurilor alocate, există linii de finanțare de până la 44.000 de euro (programul Start-up Nation România), de 50.000 de euro (linia de finanțare 6.2 din cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală), dar și de 200.000 de euro sau peste această valoare (linia de finanațre 6.4 din cadrul PNDR sau liniile 2.1.A și 2.2 din cadrul Programului Operațional Regional).
Astfel, ținând cont de toate aceste condiționări, va trebui să identifici exact linia de finanțare potrivită ideii tale de proiect. În timp de unele linii de finanțare decontează doar investiția inițială în procurerea unei rulote fast-food și a echipamentelor necesare, alte programe decontează și o parte a cheltuielilor operaționale legate de salarii, utilități sau chirii.
Alegerea programului de finanțare adecvat presupune să citești ghiduri ale solicitantului de sute de pagini.
În prezent, cea mai potrivită soluție de finanțare pentru o rulotă fast-food este programul Start-up Nation România, prin intermediul căruia primești până la 44.000 de euro pentru afacerea ta, prin Start-up Nation România
Programul permite finanțarea unui număr de zece mii de întreprinderi înființate după data de 30 ianuarie 2017, fiecare societate primind până la 200.000 de lei complet nerambursabil, fără contribuție proprie.
Prin intermediul acestui program de finanțare poți achiziționa toate echipamentele, dotările și mobilierul necesar demarării afacerii de alimentație publică.
Sunt eligibile zonele rurale, dar și cele urbane din toată țara, inclusiv regiunea București – Ilfov.
Perioada de implementare a proiectului este de 12 luni de zile, perioadă în care poți deconta inclusiv o parte a cheltuielilor operaționale:
- salariile și contribuțiile sociale ale angajatului sau angajatorului, până la nivelul salariului mediu pe economie;
- chiria și utilitățile pentru locul de implementare al proiectului.
Sesiunea din anul 2017 a debutat în data de 15 iunie, însă acest program de finanțare va continua în fiecare an, până în anul 2020. Detaliile acestui program de finanțare pot fi găsite aici.