Au început deja înscrierile la programul Rabla și cei interesați pot să se înscrie până la 28 septembrie, potrivit anunțului Administrației Fondului pentru Mediu (AFM). Pot da la schimb o mașină veche de cel puțin opt ani pe o sumă de bani fixă ce va putea fi folosită la achiziția unei noi mașini și firmele, și PFA-urile, dar și societățile de avocatură.
Regulile pentru înscrierea acestor entități în program sunt incluse în Ordinul Ministerului Mediului nr. 661/2017 privind aprobarea Ghidului de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2017-2019.
Ajutoarele financiare pe care le pot primi firmele și PFA-urile se pot ridica, pentru fiecare mașină casată, la 9.200 de lei (la suma de bază, de 6.700 de lei, se pot adăuga, de la caz la caz, și anumite ecobonusuri, de 1.000 de lei și de 1.700 de lei). Dar ele vor putea duce mai multe mașini la casat, iar dosarele de acceptare vor trebui depuse la AFM, potrivit ordinului sus-menționat.
Înscrierea la un producător auto validat în program va fi condiționată de acceptarea dosarului depus la AFM.
1. Dosarul poate fi respins din motive legate de formă
O primă chestiune ce trebuie avută în vedere e referitoare la cum trebuie să arate dosarul și documentele din dosar. În ordinul de ministru scrie că dosarul de acceptare depus la AFM trebui transmis paginat și opisat, într-un dosar, în plic sigilat, la registratura Administrației. Exceptând paginația, dacă celelalte condiții nu sunt îndeplinite, dosarul va fi respins.
Notă: Am detaliat conținutul dosarului în fiecare dintre materialele dedicate: firme, PFA-uri și societăți de avocatură.
2. Probleme cu privire la documente
Firește că un dosar incomplet va fi respins, dar și starea în care se găsesc respectivele documente poate duce la respingerea dosarului, chiar dacă el conține tot necesarul. Astfel, dosarul va fi respins dacă cererea de finanțare, anexele și documentele sunt ilizibile sau conțin ștersături/modificări, precum şi dacă actele sunt incomplete sau conțin date și informații ce contrazic realitatea.
În continuare, poți citi despre următoarele aspecte ce pot duce la respingerea dosarului:
- mențiuni problematice din documentele cerute;
- situații financiare problematice în care se pot afla firmele și care nu le fac eligibile;
- limitarea fondurilor ce pot fi cerute când se duc la casare mai multe mașini.
3. Documente în altă formă decât cea prevăzută de lege
Atrage respingerea dosarului de acceptare, potrivit ordinului de ministru, nu doar lipsa unui document ori prezentarea lui necorespunzătoare, așa cum spuneam mai sus, ci și prezentarea lui în altă formă decât cea solicitată sau "neprezentarea la termenul stabilit ori ieșirea sa din perioada de valabilitate, precum și constatarea de neconcordanțe în cuprinsul documentelor prezentate", scrie în act.
Să luăm câteva exemple:
- certificatul de cazier fiscal nu mai e valabil (are valabilitate de 30 de zile) sau a fost emis pentru altceva decât pentru dosarul de acceptare la Rabla (reamintim că el poate fi folosit numai în scopul pentru care a fost eliberat, după cum informează autoritățile aici);
- pe copiile certificate ale documentelor cerute nu se scrie "conform cu originalul";
- nu se depun documentele în original sau copie legalizată, atunci când una din aceste forme e cerută;
- lipsește una dintre declarațiile pe propria răspundere, atunci când se cer acestea, ori e asumată de altă persoană din firmă.
4. Neîndeplinirea criteriilor de eligibilitate
Apoi, neîndeplinirea condițiilor de eligibilitate în program conduce, firește, la respingerea dosarului. De pildă, entitățile nu sunt la zi cu plata taxelor, impozitelor, contribuțiilor și amenzilor sau nu desfășoară activitate economică în România.
Sunt eligibile în program societățile profesionale de avocați cu răspundere limitată, dar o condiție de eligibilitate este și situația lor financiară: să nu se afle în insolvență sau în faliment.
Nici PFA-urile și firmele nu trebuie să se afle în stare de insolvenţă sau faliment, în procedură de reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare, desfiinţare ori închidere.
Important! Deși poate fi de la sine înțeles, punctăm și faptul că fiecare dintre aceste entități trebuie să fie proprietarul mașinii ce va fi casată.
5. Sunt ceruți mai mulți bani decât permite legislația
În fine, trebuie să atragem atenția și cu privire la limita maximă a finanțării. Spuneam, la începutul materialului, că se vor putea duce la casare mai multe mașini, deci și finanțarea va putea fi mai mare, dar nu mult prea mare.
Mai exact, societățile și PFA-urile vor putea cere maximum 200.000 de euro, echivalent în lei (adică în jur de 900.000 de lei), sau, dacă activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri, maximum 100.000 de euro, echivalent în lei (adică în jur de 450.000 de lei). Pentru fiecare mașină veche de cel puțin opt ani se va putea obține, la cumpărarea unui automobil nou, o sumă maximă de 9.200 de lei (6.500 prima de casare plus, în anumite situații, 2.700 de lei ecobonus).