Lista entităților care trebuie să asigure paza bunurilor sau a valorilor cu orice titlu deținute se regăsește în Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor. Noțiunea de analiză de risc la securitate fizică nu se regăsește însă în această lege, ci în Hotărârea Guvernului nr. 301/2012, actul care cuprinde normele de punere în aplicare a Legii nr. 333/2003.
"Ministerele și celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, regiile autonome, companiile și societățile naționale, institutele naționale de cercetare-dezvoltare, societățile reglementate de Legea nr. 31/1990 (...) indiferent de natura capitalului social, precum și alte organizații care dețin bunuri ori valori cu orice titlu, denumite în prezenta lege unități, sunt obligate să asigure paza acestora", scrie în legea menționată.
Totuși, realizarea acestei analize de risc este obligatorie, la acest moment, doar pentru societățile înființate începând cu 12 iunie 2012, cele care trebuie să aibă documentul chiar de la momentul începerii activității. În schimb, companiile înființate înainte de data amintită mai au câteva luni la dispoziție să facă rost de document. Concret, 1 iulie 2018 este termenul-limită până la care toate firmele trebuie să aibă realizată analiza de risc.
În continuarea articolului, puteți afla despre încadrarea cu dificultate a PFA-urilor în această reglementare. Următoarele paragrafe sunt vizibile exclusiv pentru abonații la serviciul nostru premium.
La câțiva ani după introducerea analizei de risc la securitate fizică în legislația noastră, am observat că există, în continuare, persoane care nu sunt lămurite dacă reglementarea aceasta li se aplică sau nu. Firmele mici, PFA-urile și cei care prestează activitate la terți sunt adesea în dubiu.
Obligația de a face analiza la securitate, expres prevăzută în HG nr. 301/2012, se face de către entitățile pe care le nominalizează Legea nr. 333/2003 ca fiind obligate să asigure paza bunurilor sau a valorilor cu orice titlu deținute. Care sunt acestea, mai exact:
- societăţile reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990, indiferent de natura capitalului social, mai exact: societăți în nume colectiv, societăți în comandită simplă, societăți pe acţiuni, societăți în comandită pe acţiuni şi societăți cu răspundere limitată;
- ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale;
- regiile autonome;
- companiile şi societăţile naţionale;
- institutele naţionale de cercetare-dezvoltare;
- alte organizaţii care deţin bunuri ori valori cu orice titlu, indiferent de natura capitalului social, forma de organizare ori asociere, modul de deţinere a bunurilor ori a valorilor.
Încadrarea PFA-urilor la una dintre categoriile de mai sus nu poate fi făcută: PFA-urile se înființează potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, iar nu potrivit Legii societăților, iar încadrarea la ultimul punct din enumerarea de mai sus ar funcționa numai dacă am considera că un PFA este o organizație.
E important de reținut însă că legea nu nominalizează criterii suplimentare de îndeplinit de către entitățile de mai sus, ci doar le enumeră și prevede obligații în sarcina lor. Altfel spus, nu sunt prevăzute condiții cu privire la sediu, de exemplu, sau la modul cum se lucrează efectiv. Analiza de securitate se face cu privire la sediul unde se prestează activitatea, or, dacă nu există unul, care ar fi obiectivul păzit?