Mecanismele SAL, procedura şi termenele de soluţionare a litigiilor, precum şi autorităţile competente sunt cuprinse în Ordonanţa Guvernului nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți.
SAL reprezintă un mecanism alternativ sistemului judiciar, prin care consumatorilor li se oferă posibilitatea de soluţionare a litigiilor pe care le au cu comercianţii, atunci când se confruntă cu o problemă legată de achiziționarea unui produs sau serviciu. Concret, în loc să se adreseze instanţei, un consumator poate rezolva conflictul cu un comerciant apelând la SAL.
Potrivit OG nr. 38/2015, reclamațiile împotriva comercianților se fac voluntar de către consumatori, iar instituţiile competente trebuie să soluţioneze aceste reclamaţii într-un mod independent, imparțial, transparent, eficace, rapid și echitabil, în scopul asigurării unui nivel înalt de protecție a consumatorilor și a bunei funcționări a pieței.
În ce condiţii se poate accesa procedura SAL
O primă condiţie pentru accesarea procedurii SAL este completarea, de către consumator, a cererii disponibile aici. De asemenea, procedura SAL poate fi accesată numai dacă:
- conflictul nu a putut fi soluționat în mod direct cu comerciantul;
- reclamația nu a mai fost analizată anterior de către o altă entitate SAL sau de către o instanță de judecată, și nici înaintată unei alte autorități publice;
- reclamația este formulată în termen de un an de la data la care aceasta a fost prezentată comerciantului sau de la data săvârșirii faptei care a dat naștere litigiului;
- instrumentarea litigiului nu afectează în mod grav funcționarea eficientă a entității SAL;
- litigiul nu este promovat cu rea credință și nu este ofensator;
- litigiul este de competența entității SAL sesizate.
În cazul în care Direcția SAL nu poate analiza o reclamație care i-a fost înaintată, va transmite ambelor părți o explicație privind motivele neanalizării litigiului în termen de 21 de zile calendaristice de la primirea dosarului de reclamație.
Comentarii articol (1)