Soluţionarea alternativă a litigiilor (SAL) reprezintă un mecanism alternativ sistemului judiciar şi este reglementată de Ordonanţa Guvernului nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți.
În esenţă, un conflict apărut între un consumator nemulţumit şi comerciantul vinovat se poate rezolva prin intermediul procedurii SAL, nu neapărat în instanţă.
Indiferent că este vorba de litigii naţionale sau transfrontaliere izvorâte din contractele încheiate cu un comerciant, mecanismul SAL are anumite avantaje, în comparaţie cu metoda clasică de rezolvare a conflictelor în instanţă, respectiv:
- termenul de soluționare este scurt, de maximum 90 de zile calendaristice, comparativ cu procedura în instanță care poate dura și ani;
- procedura este gratuită pentru consumator;
- litigiul are un caracter privat: numai persoanele invitate pot fi prezente la o sesiune SAL, spre deosebire de instanță, unde procesele sunt în general publice;
- consumatorul se poate retrage din procedură în orice moment, dacă nu este mulţumit de funcționarea sau de modul de desfășurare a procedurii;
- consumatorul are posibilitatea de a alege dacă acceptă sau nu soluția propusă de Direcţia SAL din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor care a soluţionat litigiul;
- implicarea în procedură nu exclude posibilitatea consumatorului de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară.
Potrivit OG nr. 38/2015, instituţiile competente trebuie să soluţioneze reclamaţiile într-un mod independent, imparțial, transparent, eficace, rapid și echitabil, în scopul asigurării unui nivel înalt de protecție a consumatorilor și a bunei funcționări a pieței.
Reclamațiile împotriva comercianților se fac voluntar de către consumatori, prin completarea unei cereri disponibile aici.
Informaţii pe larg despre condiţiile în care se poate accesa procedura SAL puteţi citi în acest material.
Comentarii articol (1)