SPV este o aplicație online care permite persoanelor fizice să transmită anumite declarații la Fisc, printre care se numără, mai nou, și declarația unică.
Totodată, SPV permite obținerea online a unor documente emise de Fisc, cum ar fi situația datoriilor fiscale, situația contribuțiilor sociale declarate, adeverința de venit sau certificatul de atestare fiscală.
Înainte de orice, trebuie reținut că o PFA își poate folosi contul SPV numai pentru propriile obligații fiscale, nu și pentru cele ale altor PFA-uri.
În continuare, abonații avocatnet.ro premium pot afla ce pași trebuie urmați pentru înregistrarea PFA-urilor în SPV.
1. PFA-urile care vor să-și creeze un cont în SPV trebuie să intre pe www.anaf.ro și să apese pe butonul „Spațiul Privat Virtual” din colțul din dreapta-sus al site-ului.
2. În pagina care se deschide, PFA-urile trebuie să apese pe link-ul care duce la formularul online de înregistrare în SPV, adică aici.
3. În următoarea pagină, se selectează „Persoane fizice” și apoi se apasă pe butonul „Înregistrare utilizatori”. Astfel, se deschide formularul online de înregistrare ca utilizator în Spațiul Privat Virtual, ce este disponibil aici.
4. În formularul de înregistrare trebuie completate o serie de informații legate de persoana fizică ce va folosi contul din aplicația Fiscului. Printre altele, este nevoie de CNP/NIF, prenume, nume, seria și numărul actului de identitate, numele de utilizator pentru accesul în cont, parola ce va fi folosită pentru accesul în cont, adresa de e-mail asociată contului și numărul de telefon mobil.
5. Unul dintre câmpurile formularului face referire la modalitatea în care cererea de creare a contului în SPV va fi aprobată de Fisc. În acest sens, există acum trei variante: două ce presupun validarea automată a contului SPV și una ce presupune deplasarea la o unitate a Fiscului.
- Opțiunea 1: verificarea numărului documentului (pentru validarea automată a contului SPV). Este vorba de un document trimis prin poștă de Ministerul Finanțelor în luna mai 2018, în care PFA-urile găsesc un număr unic ce trebuie trecut în formularul de înregistrare. Numărul se găsește pe prima pagină a documentului trimis prin poștă, în partea din stânga-sus.
- Opțiunea 2: verificarea numărului de înregistrare al unei decizii trimise de Fisc începând din 2013 (pentru validarea automată a contului SPV). Concret, se face referire la orice decizie de impunere sau la orice decizie referitoare la obligații de plată accesorii, primite de PFA-ul care vrea să-și deschidă cont în SPV. Numărul de înregistrare este în partea de sus a documentelor.
- Opțiunea 3: aprobarea la un ghișeu al Fiscului (presupune un drum la o unitate fiscală pentru validarea contului SPV). Practic, în acest caz, PFA-ul se poate duce la orice unitate a Fiscului pentru a i se confirma identitatea și a se valida contul SPV.
6. După completarea formularului cu toate informațiile necesare, se apasă butonul „Continuă”. Apoi, PFA-urile trebuie să introducă un cod primit prin SMS, pe numărul de telefon folosit la înregistrare, și un cod primit prin e-mail, pe adresa folosită la înregistrare, pentru verificarea acestora. Totodată, este necesar un cod de securitate afișat într-o poză sub un al treilea câmp. După completare, se apasă „Trimite”.
7. După validarea contului SPV prin una dintre cele trei variante descrise mai sus, PFA-urile pot intra în contul lor cu numele de utilizator și parola, așa cum am explicat în articolul de aici. Pașii transmiterii declarației unice prin SPV pot fi găsiți în articolul de aici.
--
Notă: Declarația unică pentru persoanele fizice, al cărei formular electronic este disponibil aici, trebuie depusă, pentru anul 2018, până pe 16 iulie. Declarația unică a înlocuit șapte formulare fiscale folosite până de curând: 200, 201, 220, 221, 600, 604 și 605. Aceasta este folosită pentru taxarea veniturilor independente (inclusiv PFA-uri), din investiții (inclusiv dividende), din chirii, din pariuri sau din activități agricole. Informații mai multe despre declarația unică sunt aici.