Astăzi ne-am ales unul dintre puținele subiecte care n-au suferit modificări în acest an, și anume taxa pe valoarea adăugată (TVA) la încasare. Vom recapitula ce înseamnă, cum ne afectează, dar și cum putem să ne verificăm partenerii.
Așadar, ce este TVA-ul la încasare?
TVA la încasare reprezintă dreptul de a înregistra în jurnalele de TVA taxa exigibilă, indiferent că este vorba de taxa deductibilă sau colectată, nu la data facturii, ci la data încasării, respectiv plății acesteia.
Rolul acestui sistem este de a debloca fluxul de trezorerie atât pentru societăți mici, care trebuie să achite la stat, pe baza declarațiilor depuse la Fisc, TVA-ul colectat, cât și cel al statului, care trebuie să achite sume din TVA-ul de rambursat, dar pe care nu le aveau nici ei încasate.
Cine poate aplica sistemul de TVA la încasare?
Au acest drept, dacă aleg asta, să se înregistreze ca aplicând sistemul și vor apărea în Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, societățile care au o cifră de afaceri în anul anterior sub 2.250.000 lei. Registrul menționat anterior se găsește și se actualizează periodic pe site-ul Fiscului.
Cei care sunt înregistrați în sistem și apar în Registrul TVA la încasare au obligația de a scrie pe facturi acest lucru. Dar, chiar dacă emitetul facturii uită să facă această specificare, cel ce o primește are însă obligația să verifice dacă partenerul lui aplică sau nu sistemul. De ce? Pentru că nu are dreptul de a deduce TVA-ul de pe acea factură dacă furnizorul aplică sistemul și factura nu este plătită la momentul emiterii ei. Deci, responsabilitatea este a ambilor parteneri, de aceea trebuie să verificăm periodic registrul firmelor cu TVA la încasare.
Combinațiile în care se aplică, acum, după cinci ani, par simple, ca și cum le știm dintotdeauna:
- pentru societățile care apar în Registru și aplică sistemul de TVA la încasare, orice factură se emite sau se primește se va înregistra la data documentului TVA-ul neexigibil, urmând ca la data încasării, respectiv a plății, să înregistreze TVA-ul colectat și deductibil;
- în cazul celor care nu aplică sistemul, situația nu este cu mult diferită. Pentru facturile emise, facturile trebuie înregistrate la data documentului TVA-ul colectat, dar pe facturile primite de la furnizorii care aplică sistemul, la data documentului nu va exista dreptul de deducere.
Notă: Articolul a fost publicat inițial pe blogul CIEL România.