Cireşele au gust amar pentru producătorii români. După ce, în urmă cu o lună, fructele din import se vindeau cu 50 de lei kilogramul, acum nimeni nu mai ia cireşe româneşti care costă 2 lei kilogramul. Pentru că nu au cui să le dea, oamenii lasă fructele să se strice în copaci sau le folosesc pentru a produce ţuică.
La Cotnari s-au făcut de două ori mai multe cireşe decât anul trecut. Producătorii spun că sunt nevoiţi să vândă marfa pe nimic. Aşa că mai bine lasă fructele să se strice.
„La noi în România, aici noi le dăm cireșe frumoase, dulci, așa cum se spune, cu doi lei, mă duc în Bulgaria le iau cu 1 leva , cu 1 euro 30 și se vinde în piață că sunt mai mari în calitate. Ce să faci, le bagi la țuică, rămân pe jos, nici nu-ți convine să le culegi, le mănîncă păsările cerului”, spune Constantin Vornicu, producător.
„Producția este mai mare decât anul trecut, în schimb prețul e mai mic”, spune Vasile Crețu, primar Cotnari.
Mai mulţi producători auto sunt bănuiţi că fac parte dintr-un cartel al pieselor auto, în urma căruia costul de întreţinere al maşinilor a fost umflat artificial. Renault, Peugeot, Jaguar Land Rover, dar şi alţii, s-au ajutat de un program pentru a creşte preţurile pieselor auto. Şi-au majorat veniturile cu peste 1 miliard de dolari în ultimul deceniu, bani luaţi nejustificat din buzunarul consumatorului. Totul a fost posibil printr-un soft dezvoltat de o companie de consultanţă. Practic, o maşinărie de bani pusă la dispoziţia constructorilor auto. Oficial, se spune că scopul programului este legal. Realitatea este însă alta.
Compania care deţine softul susţine că tehnologia vândută unor mari producători din industria auto le permite acestora să-şi gestioneze virtual subansamblele. Numai că programul se foloseşte şi de algoritmi bine stabiliţi pentru ca preţul pieselor auto să nu mai fie fixat în funcţie de costurile de producţie, ci de valoarea percepută. Cu alte cuvinte, tarifele puteau fi crescute în funcţie de cât ar fi fost consumatorii dispuşi să plătească.
Planuri privind o tranzacţie uriaşă la nivel european, care va răsturna topul bancar din România
Unicredit visează la o fuziune cu Societe Generale, banca mamă a BRD-ului de la noi. Cele două grupuri analizează unirea, cu toate că nu s-a trecut la o abordare formală. Băncile europene sunt împinse de la spate de vremuri să facă astfel de paşi, să se facă şi ele mari. Jucătorii de pe continent sunt relativ micii comparativ cu rivalii americani, chiar şi faţă de cei chinezi.
O astfel de fuziune a fost luată în considerare în mai multe rânduri în ultimii 15 ani. Pionierul acestei idei a fost mereu directorul general al Unicredit, francezul Jean Pierre Mustier şi se gândea la ea încă de pe vremea când era şeful diviziei de investment Banking a Societe Generale. Surse apropiate grupului au declarat pentru Financial Times că directorul Unicredit Bank a reluat discuţiile cu privire la această mutare acum câteva luni de zile. Deşi nu a avut loc o discuţie oficială, şi directorii Societe Generale analizezază la rândul lor posibilitatea combinării operaţiunilor cu UniCredit.
Comentarii articol (0)