Ștergerea datelor din sistemul Biroului de Credit nu se poate obține după bunul plac, automat și fără ca banca să-și dea acordul. Dar, conform responsabilului cu protecția datelor al Biroului de Credit, Simona Dima, românii pot avea acces la datele personale pe care le prelucrează această entitate.
"Persoanele vizate pot solicita, în temeiul articolului 15 din GDPR (dreptul de acces la date), confirmarea prelucrării datelor personale în Sistemul Biroului de Credit și, în caz afirmativ, accesul la acestea. Persoanele vizate își pot exercita dreptul de acces și li se va furniza o copie a datelor prelucrate (Situația Înscrierii la Biroul de Credit) astfel: în mod direct, prin accesarea în mod securizat, a site-ului Biroului, la Participant (personal sau pe cale electronică) sau printr-o scrisoare transmisă prin poștă la Biroul de Credit", a transmis Simona Dima într-un răspuns redacției noastre.
Aceasta ne-a prezentat categoriile de date personale ce sunt prelucrate de Biroul de Credit și care se pot regăsi în aceste situații individuale ale celor înscriși:
- date de identificare ale persoanei vizate;
- date referitoare la angajator;
- date referitoare la produsele de tip credit solicitate/acordate;
- date referitoare la evenimente care apar în perioada de derulare a produsului de tip credit, (cum ar fi cele referitoare la restructurarea/ refinanțarea, darea în plată, cesiunea contractului de credit, cesiunea creanței);
- date referitoare la relațiile cu alte conturi: informații referitoare la produse de tip credit la care persoana vizată are calitatea de codebitor și/sau garant;
- date referitoare la insolvență: informații referitoare la persoanele vizate față de care s-a deschis o procedură de insolvență;
- numărul interogărilor efectuate de participanți pentru persoana vizată (în alte cuvinte: de câte ori cerut informații o bancă, de exemplu, în ceea ce privește persoana respectivă).
Fiecare dintre noi poate să contacteze personal Biroul de Credit sau să întrebe la banca unde are un credit, să zicem, ca să afle dacă datele îi sunt sau nu prelucrate de Biroul de Credit.
Dacă Biroul de Credit ne răspunde afirmativ, adică în sensul că datele sunt prelucrate, ne va trimite o copie a acestor date.
În răspunsul oferit, responsabilul cu protecția datelor al Biroului de Credit ne-a spus că răspunsul la solicitarea de eliberare a situației înscrierii va fi făcut în cel mult o lună:
- în mod direct sau prin e-mail, conform opțiunii persoanei vizate, în cazul accesării site-ului Biroului de Credit;
- prin e-mail sau prin poștă, conform opțiunii persoanei vizate, când solicitarea a fost transmisă la Biroul de Credit prin Participant (bancă);
- numai prin scrisoare recomandată, în cazul solicitărilor transmise la Biroul de Credit prin poștă.
Notă: Dacă nu ai înțeles cu ce se mănâncă acest nou regulament privind protecția datelor personale și ce drepturi ai, ca simplu cetățean, cu privire la aceste date, poate te vei lămuri din materialele prezentate în această secțiune.
Comentarii articol (3)