În primul rând, ce reprezintă codul de TVA? Codul de identificare fiscală sau CIF-ul reprezintă codul unic de identificare pentru orice firmă. Mai este cunoscut și sub numele de cod fiscal sau cod unic de identificare (CUI).
Pentru înregistrarea fiscală a unei companii trebuie depusă o cerere de înregistrare la biroul unic de la Oficiul Registrului Comerțului, iar pentru primirea codului unic de înregistrare este necesară admiterea cererii de înregistrare în Registrul Comerțului de către un judecător-delegat.
Fiecărei companii îi este oferit un atribut fiscal atașat codului unic de înregistrare care este format dintr-un cod alfanumeric. Acesta indică date despre categoria de plătitor de taxe și impozite către bugetul de stat. Dacă are valoarea „RO”, atunci persoana juridică a fost luată în evidență ca fiind plătitor de TVA.
Revenind la pierderea codului de TVA, câteva dintre situațiile pentru care un contribuabil poate rămâne fără acesta sunt:
- dacă are înscrise în cazierul fiscal infracțiuni;
- în cazul în care nu a depus niciun decont de TVA pentru o perioadă de șase luni consecutive sau două trimestre calendaristice consecutive (după caz);
- dacă a depus deconturi „pe zero” pentru o perioadă de șase luni consecutive sau două trimestre calendaristice consecutive (după caz);
- în cazul în care solicită scoaterea din evidență a persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA în vederea aplicării regimului special de scutire.
Atunci când un contribuabil aflat într-una dintre situațiile de mai sus îndeplinește condițiile de reactivare, adică a încetat situația care a condus la anulare, el poate solicita reînregistrarea prin depunerea unei cereri la organul fiscal în a cărui evidență este înregistrat.
Organul fiscal competent va verifica dacă îndeplinește condițiile de reactivare, rezultatele analizei efectuate înscriindu-se într-un referat pe baza căruia se întocmește decizia de reactivare.
Un exemplu concret de o astfel de situație ne prezintă Cătălina Mocanu, director economic la CIEL România:
“Presupunem că unei societăți i s-a anulat codul de înregistrare în scopuri de TVA în februarie 2018 și a fost reînregistrată în scopuri de TVA în iunie 2018.
Astfel, în perioada în care codul este anulat (februarie - iunie), persoana impozabilă are obligația colectării TVA pentru operațiunile taxabile efectuate, prin depunerea Declaratiei 311, DAR nu are drept de deducere a TVA aferente achizițiilor. Mai mult, având codul de TVA anulat, nici beneficiarii săi nu pot deduce TVA aferent achizițiilor de la societatea respectivă.
Partea bună este că după reînregistrare societatea își poate exercita dreptul de deducere pentru achizițiile efectuate în perioada în care a avut codul de înregistrare în scopuri de TVA anulat, iar în primul decont de taxă depus după reînregistrare va înscrie taxa dedusă.
În privința livrărilor, după reînregistrarea în scopuri de taxă, pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii efectuate în perioada în care a avut codul de înregistrare anulat, societatea va emite clienților facturi în care înscrie distinct TVA colectat în perioada respectivă.”
Notă: Articolul a fost publicat inițial pe blogul CIEL România.