Concret, „obligațiile lucrătorilor în domeniul securității și sănătății în muncă nu aduc atingere principiului responsabilității angajatorului”, este subliniat în Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
Salariații trebuie să-și desfășoare munca în conformitate cu pregătirea și instruirea pe care le au, însă trebuie să țină cont și de instrucțiunile primite de la angajator, prevede legea amintită. Dacă angajații procedează în acest fel, evită expunerea lor sau a colegilor la pericolele de accidentare sau la îmbolnăvirea profesională.
Conform actului normativ privind SSM, ca să atingă aceste obiective, salariații trebuie să respecte anumite obligații specifice, ce sunt prezentate succint mai jos.
1. Să utilizeze corect mașinile, aparatura, uneltele, substanțele periculoase, echipamentele de transport și alte mijloace de producție.
2. Să utilizeze corect și echipamentul individual de protecție pe care-l primesc de la angajator. După ce-l folosesc, salariații trebuie să-l înapoieze sau să-l pună la locul special de depozitare.
3. Să nu scoată din funcțiune, modifice, schimbe sau înlăture aleatoriu dispozitivele de securitate proprii, mai ales cele ale mașinilor, aparaturii, uneltelor, instalațiilor tehnice și clădirilor. Totodată, trebuie să utilizeze corect dispozitivele respective.
4. Să anunțe imediat angajatorul și/sau salariații desemnați despre orice situație de muncă pe care o consideră periculoasă pentru securitatea și sănătatea lucrătorilor. Imediat trebuie anunțată și orice defecțiune a sistemelor de protecție.
5. Să anunțe angajatorului accidentele de muncă pe care le-au suferit.
6. Să coopereze cu angajatorul și/sau cu lucrătorii desemnați, atât cât este necesar, pentru a pune la punct orice măsuri sau cerințe dispuse de inspectorii de muncă și de inspectorii sanitari pentru protecția sănătății și securității lucrătorilor.
7. Să coopereze, atât cât este necesar, cu angajatorul și/sau cu lucrătorii desemnați, pentru a permite angajatorului să se asigure că mediul de muncă și condițiile de lucru sunt sigure din punct de vedere al SSM.
8. Să își însușească și să respecte prevederile legislației din domeniul SSM și măsurile pentru aplicarea acestora.
9. Să dea informațiile cerute de inspectorii de muncă sau de inspectorii sanitari.
Notă: Acest articol face parte dintr-o campanie informativă dedicată informării angajatorilor despre obligațiile pe care le au în domeniul SSM. Toate articolele din serie pot fi citite aici.