Întocmirea planului de afaceri și depunerea sa spre finanțare reprezintă doar primul pas pe care orice antreprenor trebuie să îl parcurgă în vederea încasării ajutorului financiar nerambursabil. Cu toate acestea, obținerea efectivă a banilor este condiționată de parcurgerea cu succes a mai multor etape, astfel că între momentul semnării contractului de finanțare și momentul în care ajutorul nerambursabil ajunge în contul beneficiarului ar putea trece mai multe luni de zile.
Principala regulă pe care beneficiarii fondurilor nerambursabile trebuie să o respecte este aceea de a-și realiza investiția aprobată prin contractul de finanțare prin intermediul unei finanțări proprii (cu banii societății sau prin intermediul unui credit bancar). Acest lucru este o consecință a faptului că ajutorul nerambursabil se acordă doar pe baza decontării unor cheltuieli deja efectuate de către beneficiar în prealabil.
Pe de o parte, acest proces generează costuri suplimentare, precum dobânzile plătite băncii pentru perioada în care a utilizat creditul bancar, până la momentul rambursării împrumutului contractat. Pe de altă parte, procedura este anevoioasă de respectarea mai multor condiții prestabilite.
În acest caz, solicitarea plății ajutorului financiar nerambursabil se face prin intermediul unei cereri de rambursare, doar după ce mai multe etape au fost parcurse în prealabil:
- negocierea unui credit bancar, în cazul în care fondurile proprii nu sunt suficiente sau lipsesc în totalitate;
- selecția furnizorilor proiectului și încheierea contractelor cu aceștia;
- plata bunurilor sau a serviciilor comandate;
- livrarea bunurilor și prestarea serviciilor.
Doar după parcurgerea acestor pași se va plăti ajutorul financiar nerambursabil în cota aprobată, urmând ca beneficiarul să suporte partea sa de cofinanțare a investiției.
Deși aceasta este principala regulă urmărită în cazul fondurilor europene, trebuie amintit faptul că există trei excepții notabile:
1. În unele situații, beneficiarii pot solicita acordarea unui avans
În cazul anumitor programe de finanțare, cel mai reprezentativ dintre acestea fiind Programul Național pentru Dezvoltare Rurală (PNDR), finanțatorul poate acorda la cererea beneficiarului un avans de până la 50% din valoarea întregului ajutor nerambursabil la care acesta are dreptul, conform contractului de finanțare încheiat.
Cu toate acestea, o astfel de solicitare este condiționată de prezentarea de către beneficiar a unor garanții financiare care să acopere suma solicitată în avans în procent de 100%, eliberată de o instituție financiar bancară sau nebancară sau a unor polițe de asigurare eliberate de societățile de asigurări.
2. În alte cazuri, finanțatorul plătește direct furnizorii proiectului
De asemenea, sunt situații punctuale în care finanțatorul acceptă să plătească direct furnizorului de bunuri sau servicii pe care beneficiarul proiectului l-a selectat. Această procedură se desfășoară prin intermediul unei cereri de plată, iar cel mai cunoscut exemplu este întâlnit în cazul programului Start-up Nation ce a funcționat pentru prima dată în cursul anului 2017 și care va beneficia de o sesiune și în cursul acestui an.
Astfel, prin intermediul unei cereri de plată, beneficiarul investiției prezintă finanțatorului factura emisă de furnizor, urmând ca plata să fie efectuată direct din fondurile nerambursabile. Atunci când ajutorul nu acoperă însă întreaga valoare a facturii, beneficiarul va trebui să dispună de surse proprii pentru cofinanțare.
Totuși, alegerea acestei proceduri de plată este îngreunată de faptul că nu toți furnizorii acceptă un termen de plată ce poate ajunge chiar și la 90 de zile, în condițiile în care livrarea bunurilor trebuie să se facă în avans.
3. Finanțatorul acordă o sumă forfetară
De asemenea, sunt situații în care finanțatorul acordă ajutorul nerambursabil sub forma unei sume forfetare:
- cea mai mare parte (până la 75%) se acordă imediat după semnarea contractului de finanțare, urmând ca beneficiarul să aibă la dispoziție o perioadă de timp pentru finalizarea investiției;
- după ce obiectivele asumate au fost îndeplinite, beneficiarul va încasa diferența de bani.
Acesta este cazul unor programe de finanțare precum:
- Start-up Plus;
- Instalarea tinerilor fermieri din cadrul PNDR;
- Dezvoltarea fermelor mici din cadrul PNDR.
Notă: Prezentul articol face parte dintr-o campanie informativă prin care avocatnet.ro vrea să educe antreprenorii care se lovesc pentru prima oară de finanțările nerambursabile. Toate articolele din serie sunt disponibile aici.
Comentarii articol (0)