Dacă în unele situații angajatorul persoană fizică poate prelua chiar el activitățile de prevenire și protecție, iar în altele poate fi de-ajuns desemnarea unui salariat responsabil cu SSM, firmele pot oricând să aleagă înființarea unui serviciu intern de prevenire și protecție.
Practic, așa cum stabilesc normele Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, indiferent de numărul salariaților unei firme, serviciul intern poate fi înființat ca alternativă la desemnarea unui responsabil cu SSM sau la contractarea unui serviciu extern. Acesta este în subordinea directă a angajatorului.
Salariații care fac parte din serviciul intern trebuie să fie angajați cu normă întreagă la companie. Totodată, aceștia trebuie să aibă o minimă pregătire în domeniul SSM corespunzătoare nivelului mediu:
- studii liceale teoretice în profil real sau studii liceale tehnologice în profil tehnic;
- un curs în domeniul SSM cu o durată minimă de 80 de ore.
Totuși, conducătorul serviciului intern trebuie să aibă o minimă pregătire în domeniul SSM corespunzătoare nivelului superior, adică:
- absolvirea, în domeniile fundamentale științe inginerești, științe agricole și silvice, cu diplomă de licență, a ciclului I de studii universitare, studii universitare de licență ori a studiilor universitare de lungă durată sau absolvirea cu diplomă a studiilor universitare de scurtă durată;
- un curs în domeniul SSM cu o durată de cel puțin 80 de ore;
- absolvirea cu diplomă sau certificat de absolvire a unui program de învățământ postuniversitar în domeniul SSM, cu o durată de cel puțin 180 de ore.
„Angajatorul va stabili structura serviciului intern de prevenire și protecție în funcție de mărimea întreprinderii și/sau unității și/sau riscurile la care sunt expuși lucrătorii, precum și de distribuția acestora în cadrul întreprinderii și/sau unității”, este explicat în normele Legii SSM.
La fel ca în cazul responsabilului cu SSM, oamenii care fac parte din serviciul intern de prevenire și protecție trebuie să se ocupe numai de prevenire și de protecție. Cel mult, aceștia se pot ocupa de activități complementare precum prevenirea și stingerea incendiilor și protecția mediului.
„Angajatorul va consemna în regulamentul intern sau în regulamentul de organizare și funcționare activitățile de prevenire și protecție pentru efectuarea cărora serviciul intern de prevenire și protecție are capacitate și mijloace adecvate”, mai scrie în actul normativ.
Notă: Acest articol face parte dintr-o campanie informativă dedicată informării angajatorilor despre obligațiile pe care le au în domeniul SSM. Toate articolele din serie pot fi citite aici.