Obținerea unei finanțări nerambursabile reprezintă un proces complex, în care antreprenorul trebuie să se coordoneze cu firma de consultanță, dar și cu firmele care comercializează utilaje și echipamente pentru pregătirea planului de afaceri și a celorlalte documente, dar și pentru depunerea proiectului în perioada în care sesiunea de primire a cererilor de finanțare va fi activă.
Prin urmare, alegerea consultantului potrivit este extrem de importantă pentru derularea întregului proiect și trebuie să țină cont de mai multe criterii:
1. Consultantul trebuie să aibă experiență în proiecte similare
Consultantul trebuie să dovedească experiența în proiecte similare întocmite și finanțate, însă și implementate cu succes până la final. Solicitantul de fonduri nerambursabile trebuie să solicite un portofoliu de produse similare înainte de a semna contractul de consultanță.
2. Consultantul trebuie să întocmească un contract de consultanță
Serviciile de consultanță pentru întocmirea și depunerea proiectului, dar și pentru implementarea acestuia, după semnarea contractului de finanțare sunt cheltuieli eligibile, pe care solicitantul de fonduri nerambursabile le poate recupera. Pentru ca acest lucru să fie posibil, consultantul trebuie să încheie cu solicitantul de fonduri un contract de consultanță, cu precizarea clară a serviciilor prestate și a prețului acestora.
3. Obligațiile celor două părți trebuie să fie clar stabilite
Pentru pregătirea proiectului, atât consultantul, cât și solicitantul de fonduri nerambursabile trebuie să își stabilească în mod clar și transparent obligațiile care revin fiecăruia. În acest fel, se evită neînțelegerile viitoare care pot provoca întârzieri sau imposibilitatea depunerii proiectului în timp util.
În mod uzual, consultantului îi revin sarcinile de pregătire a planului de afaceri și a cererii de finanțare, de întocmire a celorlalte formulare cerute și de depunere a întregii documentații.
În același timp, solicitantul de finanțare trebuie să înființeze firma, să obțină oferte financiare și tehnice, să furnizeze informațiile necesare întocmirii planului de afaceri.
Evident, părțile pot conveni de comun acord obligațiile asumate prin intermediul contractului de consultanță.
4. Prețul contractului de consultanță
Firma de consultanță poate cere plata serviciilor de întocmire și depunere a proiectului, iar acest lucru este firesc, din moment ce activitățile de pregătire a documentației generează costuri cu salariile, chiria, transportul sau consultațiile oferite beneficiarului.
Un consultant care nu solicită plata serviciilor de întocmire a proiectului este perceput ca lipsit de experiență, însă serviciile nu trebuie să fie supraevaluate, ci să se înscrie în media pieței.
5. Consultantul ar trebui să ofere gratuit anumite servicii
Înainte de a începe întocmirea planului de afaceri, firma de consultanță ar trebui să ofere gratuit o serie de servicii premergătoare:
- stabilirea eligibilității;
- estimarea șanselor de finanțare și calcularea punctajului;
- recomandări pentru creșterea șanselor de finanțare;
- stabilirea responsabilităților celor două părți implicate.
Din momentul în care aceste lucruri sunt stabilite, întocmirea proiectului poate demara, având siguranța că cele două părți își cunosc responsabilitățile.
Notă: Prezentul articol face parte dintr-o campanie informativă prin care avocatnet.ro vrea să educe antreprenorii care se lovesc pentru prima oară de finanțările nerambursabile. Toate articolele din serie sunt disponibile aici.
Comentarii articol (0)