Companiile sunt obligate să notifice autorităților accidentele de muncă ale salariaților proprii, conform prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006 și ale normelor sale de aplicare.
Mai precis, este vorba de evenimentele nefericite care implică vătămări corporale sau moarte și care au avut loc în timpul muncii sau în timpul îndeplinirii sarcinilor de serviciu. Astfel, angajatorul trebuie să comunice rapid accidentele de muncă după cum urmează:
- inspectoratelor teritoriale de muncă: toate accidentele;
- asigurătorului pentru accidente de muncă și boli profesionale, deci Casei Naționale de Pensii Publice: accidentele în urma cărora rezultă incapacitate temporară de muncă, invaliditate sau deces, după confirmarea acestora;
- poliției: după caz.
Potrivit normelor pentru aplicarea legii amintite, comunicarea accidentelor de muncă trebuie să conțină cel puțin următoarele informații (vezi modelul oficial anexat la articol):
- denumirea/numele angajatorului la care s-a produs accidentul și, dacă este cazul, denumirea/numele angajatorului la care este/a fost angajat accidentatul;
- sediul/adresa și numărul de telefon ale angajatorului;
- locul unde s-a produs evenimentul;
- data și ora la care s-a produs evenimentul/data și ora la care a decedat accidentatul;
- numele și prenumele victimei;
- datele personale ale victimei: vârsta, starea civilă, copii în întreținere, alte persoane în întreținere, ocupația, vechimea în ocupație și la locul de muncă;
- împrejurările care se cunosc și cauzele prezumtive;
- consecințele accidentului;
- numele și funcția persoanei care comunică evenimentul;
- data comunicării;
- unitatea sanitară cu paturi la care a fost internat accidentatul.
„Angajatorii răspund patrimonial, potrivit legii civile, pentru prejudiciile cauzate victimelor accidentelor de muncă sau bolilor profesionale, în măsura în care daunele nu sunt acoperite integral prin prestațiile asigurărilor sociale de stat”, este punctat în Legea SSM.
Accidentul de muncă este o vătămare violentă a corpului sau o intoxicație acută profesională, conform Legii SSM, care are loc ori în timpul muncii, ori în indeplinirea sarcinilor de serviciu. Accidentul de muncă poate avea drept consecințe incapacitatea temporară de muncă, invaliditatea sau moartea.
Notă: Acest articol face parte dintr-o campanie informativă dedicată informării angajatorilor despre obligațiile pe care le au în domeniul SSM. Toate articolele din serie pot fi citite aici.