Companiile românești sunt obligate în aceste luni să treacă exclusiv la folosirea caselor de marcat cu jurnal electronic. Amenzile pentru cei care nu se conformează (pentru firmele mari se pot da abia din noiembrie) sunt acoperite acum de Legea prevenirii, tocmai pentru că încă există probleme practice în trecerea la noile aparate. Prin urmare, la prima abatere constatată de autoritățile fiscale nu se vor da amenzi.
În cea mai recentă sesiune online de lămuriri pe tema utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale (AMEF), a fost pusă o problemă care mi s-a părut important de tratat separat de toate celelalte întrebări și răspunsurile oferite de Fisc. Mai exact, ce se întâmplă atunci când un AMEF este dus în service pentru reparații în urma unor defecțiuni și utilizatorul e lipsit ceva vreme de respectivul aparat. Care sunt obligațiile celui care utilizează aparatul defect, în plan fiscal?
Potrivit ANAF, atunci când AMEF se defectează, utilizatorul trebuie să scrie acest lucru în cartea de intervenții a aparatului, alături de data și ora la care s-a anunţat defectarea acestuia. Trebuie obligatoriu păstrată notificarea, de asemenea.
"Până la repunerea în funcţiune a aparatului defect, utilizatorii, cu excepţia taximetriştilor, înregistrează toate operaţiunile efectuate în această perioadă în registrul special, care se completează fără ştersături şi fără spaţii neutilizate (...) Până la repunerea în funcţiune a aparatului defect, utilizatorii emit chitanţe pentru respectivele operaţiuni şi facturi, la cererea clienţilor, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 227/2015", explică ANAF.
Apoi, când se repune în funcțiune aparatul, tehnicianul service-ului va trece în registrul special, imediat după ultima înregistrare a operațiunilor utilizatorului, data şi ora începerii funcţionării aparatului, sub semnătura şi numele în clar ale tehnicianului.
De avut în vedere la înlocuirea memoriei fiscale
ANAF a mai reamintit și e obligația de a anunța distribuitorul sau unitatea de service despre defectarea sau umplerea memoriei fiscale, precum și despre orice alte situații în care e necesară înlocuirea memoriei.
"Facem următoarele precizări:
1) La înlocuirea memoriei fiscale, datele înregistrate pe întreaga perioadă de funcţionare, începând cu operaţia de fiscalizare a memoriei fiscale, pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din OUG 28/1999 vor fi tipărite, iar pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din aceeași ordonanţă vor fi înregistrate la nivel de an, lună, zi pe un suport electronic şi păstrate la utilizator. Pe suportul electronic se vor înscrie şi toate jurnalele electronice ce au fost iniţializate pe perioada de funcţionare a memoriei fiscale înlocuite.
2) Atunci când natura defecţiunii nu permite citirea memoriei fiscale sau a oricărui jurnal electronic, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale, cu aparatul de marcat electronic fiscal, distribuitorii autorizaţi sunt obligaţi ca, în maximum 7 zile de la înlocuirea memoriei fiscale, să asigure citirea acestora prin mijloace proprii.
3) În cazul şi în intervalul de timp prevăzute la pct. 2) utilizatorii sunt obligaţi să îndeplinească cerinţele menţionate la pct. 1)", precizează ANAF.
În fine, trebuie anunțat Fiscul, în cel mult 24 de ore de la intervenție și în scris, atunci când defecțiunea este de așa natură încât nu se poate face citirea memoriei fiscale de către distribuitorul autorizat, prin mijloace proprii. "În situaţia în care natura defecţiunii nu permite distribuitorului autorizat citirea prin mijloace proprii a memoriei fiscale sau a jurnalului electronic al aparatelor de marcat electronice fiscale, acesta înregistrează informaţia în registru în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la efectuarea intervenţiei", a mai adăugat ANAF.