ANAF a mai organizat săptămâna aceasta o sesiune de întrebări și răspunsuri cu contribuabilii pe tema noilor case de marcat, în contextul în care controalele de amploarea începute de Fisc la începutul acestei luni vizează și folosirea acestor noi aparate de marcat. Iată, mai jos, câteva lămuriri date de cei de la ANAF în privința folosirii acestora:
Contribuabil: "Vă rugăm să ne specificați clar dacă este obligatorie înlocuirea memoriei fiscale sau nu în următoarele situații:
1. Mutarea punctului de lucru în același județ.
2. Mutarea punctului de lucru în județe diferite.
3. Mutarea sediului social în același județ sau județe diferite, în cazul caselor fiscalizate pentru activități cu caracter ambulant".
ANAF: "Înlocuirea memoriei fiscale a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate nu este obligatorie în cazurile enumerate în cuprinsul art. 4 alin. (10) din OUG nr. 28/1999. Rezultă că memoria fiscală trebuie înlocuită în cazurile în care schimbarea punctului de lucru nu se realizează prin mutarea unui punct de lucru aparţinând utilizatorului de la un stand la altul, în cadrul unui complex comercial situat la aceeaşi adresă sau nu constă în schimbarea denumirii străzii de la locul de instalare.
Potrivit dispozițiilor art. 4 alin. (10) lit. d) din OUG nr. 28/1999, la modificarea denumirii şi/sau adresei societăţii dacă se păstrează codul de identificare fiscală. Nu este obligatorie înlocuirea memoriei fiscale a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate."
Contribuabil: "La schimbarea punctului de lucru se mai întocmesc declarații de instalare și se depun pentru vizare la administrația financiară de sector a noului punct de lucru împreună cu cartea de intervenții?"
ANAF: "Cadrul legal în vigoare menține obligația depunerii declarației de instalare , precum și prezentarea la organul fiscal competent a cărții de intervenție și, după caz, a registrului special. Organul fiscal competent să primească un exemplar al declarației de instalare în vederea luării în evidență a operatorului economic este organul fiscal în a cărui rază teritorială a fost instalat aparatul de marcat electronic fiscal.
Toți utilizatorii de aparate de marcat electronice fiscale prezintă registrul special în vederea sigilării și ștampilării, organului fiscal la care se depun declarațiile fiscale. Cu excepția taximetriștilor, toți utilizatorii de aparate de marcat electronice fiscale prezintă registrul, pentru vizare, organului fiscal în a cărui rază teritorială a fost instalat aparatulde marcat electronic fiscal."
Contribuabil: "În cazul schimbării puntului de lucru, pe lângă F4105 depusă de utilizator, mai trebuie ca unitatea să depună și F4102?"
ANAF: "Schimbarea locului de instalare se comunică de către utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal prin intermediul formularului F4105. Distribuitorul autorizat ori unitatea acreditată pentru service care a efectuat instalarea la noul punct de lucru, transmite formularul F4102."
Contribuabil: "La schimbarea punctului de lucru se mai întocmesc declarații de instalare și se depun pentru vizare la administrația financiară de sector a noului punct de lucru împreună cu cartea de intervenții?"
ANAF: "Cadrul legal în vigoare menține obligația depunerii declarației de instalare , precum și prezentarea la organul fiscal competent a cărții de intervenție și, după caz, a registrului special. Organul fiscal competent să primească un exemplar al declarației de instalare în vederea luării în evidență a operatorului economic este organul fiscal în a cărui rază teritorială a fost instalat aparatul de marcat electronic fiscal.
Toți utilizatorii de aparate de marcat electronice fiscale prezintă registrul special în vederea sigilării și ștampilării, organului fiscal la care se depun declarațiile fiscale. Cu excepția taximetriștilor, toți utilizatorii de aparate de marcat electronice fiscale prezintă registrul, pentru vizare, organului fiscal în a cărui rază teritorială a fost instalat aparatulde marcat electronic fiscal."
Contribuabil: "În cazul suspendării activității, utilizatorul trebuie să depună F4109 sau e suficient să anunțe perioada suspendată prin F4105?"
ANAF: "În situația în care utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal optează pentru păstrarea dispozitivului, are obligația de a transmite F4109 - Declarație privind aparatele de marcat electronice fiscale (AMEF) neutilizate conform anexei la Procedura de transmitere a datelor, aprobată prin OPANAF 627/2018, pentru fiecare lună în care nu utilizați aparatul de marcat electronic fiscal."
Contribuabil: "În cazul activităților sezoniere este necesară depunerea F4109 pentru lunile fără activitate sau e suficienă anunțarea unei perioade de inactivitate prin F4105?"
ANAF: "Da, F4109 - Declarație privind aparatele de marcat electronice fiscale (AMEF) neutilizate conform anexei la Procedura de transmitere a datelor, aprobată prin OPANAF 627/2018, se transmite pentru fiecare perioadă de raportare în care aparatul de marcat electronic fiscal nu este utilizat."
Contribuabil: "Am închis magazinul. Mi-a rămas casa de marcat. Am fost cu ea la ANAF și mi-au spus să merg la firma de unde am cumpărat-o să îi scoată memoria fiscală și să o aduc la ei. Dar firma respectivă nu mai există. Cum procedez în acest caz?"
ANAF: "În conformitate cu prevederile art. 116 din HG nr. 479/2003, utilizatorii pot vinde aparatele de marcat electronice fiscale achiziţionate numai distribuitorilor autorizaţi sau unităţilor acreditate de aceştia, de la care au cumpărat aparatele respective. Aceste prevederi se aplică şi în cazul încetării activităţii utilizatorului în condiţiile legii.
De asemenea, în cazul în care distribuitorii autorizaţi au încetat activitatea sau au fost radiaţi din registrul comerţului şi nu au cedat drepturile şi obligaţiile ce le revin în condiţiile legii pentru efectuarea operaţiunilor de service la aparatele de marcat electronice fiscale livrate, utilizatorii se pot adresa oricărui alt distribuitor autorizat, așa cum prevede art. 8 alin. (3) din OUG nr. 28/1999.
Potrivit dispozițiilor art. 68 și 70 din HG nr. 479/2003, memoria fiscală se păstrează de către utilizator, acest fapt fiind consemnat într-un proces verbal."
Contribuabil: "În cazul înlocuirii modulului fiscal și implicit a semnaturii digitale cu care a fost declarat initial AMEF prin F4101, cu ce formular se declară această înlocuire?"
ANAF: "Schimbarea certificatului digital se comunică prin intermediul F4103."
Contribuabil: "O societate deține șapte case mobile (fiscalizate pe adresa sediului social) și patru imprimante fiscale (fiscalizate pe adresa punctului de lucxru). De la 1 august a.c., și-a schimbat sediul social și punctul de lucru la o altă adresă. Cum procedăm în situația de față? Se poate schimba doar antetul sau este necesară schimbarea memoriilor fiscale?"
ANAF: "În conformitate cu prevederile art 4 alin (10) din OUG nr. 28/1999: Nu este obligatorie înlocuirea memoriei fiscale a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate, aceasta putând fi utilizată până la umplere, în următoarele cazuri:
- la schimbarea atributului fiscal al codului de identificare fiscală al utilizatorului;
- la schimbarea formei de constituire a societăţii fără modificarea denumirii acesteia;
- la modificarea denumirii şi/sau adresei societăţii dacă se păstrează codul de identificare fiscală;
- la mutarea unui punct de lucru aparţinând utilizatorului de la un stand la altul, în cadrul unui complex comercial situat la aceeaşi adresă;
- la schimbarea denumirii străzii de la locul de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale;
- în cazul inactivităţii temporare a utilizatorilor, anunţată organelor fiscale, potrivit legii;
- în cazul unor erori constatate după fiscalizare privind înregistrarea datelor din antetul bonului fiscal.
Astfel, pentru schimbarea punctului de lucru de la o adresă la alta este necesară înlocuirea memoriei fiscale, apoi se depune F4105 de către utilizator cu mențiunea -- schimbare punct de lucru -- și, de asemenea, se depune F4102 de către unitatea acreditată pentru service unde se înscrie noua adresă a locului unde este instalat aparatul de marcat electronic fiscal."
Util: Ai primit prin SPV o atenționare privind noile case de marcat? Iată ce ar trebui să știi