Mai exact, specific activității de comerț și calificării unei persoane ca fiind comerciant nu este o activitate de publicare a unor anuțuri. Aceasta nu determină concluzia că persoana respectivă a acționat în scop personal sau în scop comercial, a reținut CJUE în cauza C-105/17.
Și este foarte importantă calificarea, întrucât o astfel de calificare face diferența între aplicabilitatea normelor privind protecția consumatorului sau nu.
În concret, în speța care a generat întrebarea trimisă Curții (dacă publicarea unui număr ridicat de anunțuri privind bunuri de o valoare ridicată este o activitate a unui comerciant sau nu), o persoană a fost amendată pentru că nu ar fi respectat legislația bulgară privind protecția consumatorului.
Persoana în cauză a publicat mai multe anunțuri privind vânzarea unor bunuri și a vândut un bun care nu era conform cu specificațiile prezentate în cadrul anunțutului. În același timp, nu a respectat o serie de alte prevederi ale legislației consumatorului, ceea ce a dus la amendarea sa de către autorități.
Astfel, în urma contestării amenzii (persoana în cauză susținând că nu este comerciant, neffindu-i aplicabilă legislația consumatorului), s-a ajuns la trimiterea unei întrebări CJUE, pentru clarificarea termenului de „consumator”, din Directiva privind practicile comerciale neloiale (directiva care sta la baza legislației consumatorului în statele Uniunii Europene).
CJUE a reținut că publicarea anunțurilor pe un site de vânzări nu determină, prin ea însăși, calitatea de comerciant. Pentru a determina dacă o persoană este comerciant sau nu, Curtea a reținut o serie de elemente separate de acțiunea publicării și care pot fi luate în considerare.
Astfel, pot fi considerante determinante pentru activitatea de comeț și calificarea unei persoane ca fiind comerciant:
- structura în care s-a desfășurat vânzarea (vânzare simplă sau desfășurată într-o structură organizată);
- frecvența cu care se desfășoară activitatea;
- urmărirea de profit;
- concentrare pe un număr mic de produse (cu alte cuvinte, fiind vorba de concentrarea pe o anumită piață);
- modul de organizare juridic al activității și pregătirea tehnică a vânzătorului;
- promovarea produselor vândute.
Atenție! Hotărârile CJUE sunt obligatorii pentru toate instanțele din statele membre UE - deci, inclusiv pentru România - care s-ar putea confrunta cu situații asemănătoare.
Comentarii articol (1)