Astfel, totul pornește de la două elemente esențiale fără de care, în accepțiunea noii legi (Legea 236/2018 privind distribuția de asigurări), nu poate exista protecție efectivă.
Cele două elemente se bazează pe o informare corespunzătoare a clientului (puteți citi mai multe despre informarea beneficiarului aici) și pe crearea unui cadru în cadre distribuitorul să nu fie determinat să ofere anumite produse favorabile exclusiv lui.
Practic, referitor la ultimul element, s-a ajuns la stabilirea unor măsuri care să evite conflictul de interese, astfel încât să nici nu se ajungă la posibilitatea unui astfel de conflict.
O astfel de măsură este reglementarea activității de consultanță a distribuitorului de asigurare și cum și în ce mod poate acesta să ofere consultanță clientului.
În primul rând, consultanța este permisă. Și este normal să fie așa, întrucât clientul are nevoie de ghidare și informare corespunzătoare atunci când dorește să obțină o asigurare. Totuși, activitatea de consultanța trebuie să fie transparentă.
Astfel, există o serie de obligații privind activitatea de consultanță:
- clientul trebuie informat dacă distribuitorul oferă consultanță (și, la fel, dacă nu oferă consultanță);
- distribuitorul adaptează consultanța la nevoile clientului (practic, pe baza informațiilor date de client, distribuitorul îi va oferi produse benefice clientului, raportate la nevoile acestuia, ceea ce înseamnă că activitatea de consultanță trebuie să fie imparțială și obiectivă); bineînțeles, acest lucru este mai greu în cazul existenței unei obligații pentru distribuitor de a lucra exclusiv cu unul sau mai mulți asigurători - de aceea, inclusiv acest lucru trebuie menționat clientului;
- alegerea unui produs, în cadrul activității de consultanță trebuie să se facă dintr-un număr cât mai mare de asigurări existente pe piață, astfel încât serviciul de consultanță să fie, cu adevărat, obiectiv și să se poată face o alegere cât mai bună pentru client;
- atunci când propune un produs, intermediarul va trebui să justifice de ce a propus acel produs de asigurare, pe baza nevoilor clientului;
- intermediarul trebuie să îi ofere un document de informare clientului - numit „PID” -, scris în mod simplu și care să îi poată oferi clientului informațiile complete privind produsul de asigurare (referitoare la riscurile acoperite, la obligațiile și drepturile clientului, la cum se desfășoară executarea contractului etc.).
Practic, atunci când oferă consultanță clientului, intermediarul de asigurări este determinat de lege să acționeze cât mai obiectiv posibil, în favoarea clientului, astfel încât informațiile primite de client să reflecte oferta reală a pieței, raportată la nevoile beneficiarului.