Concret, dacă organul fiscal care vine în vizită nu găsește casele de marcat electronice în funcțiune, va aplica sancțiuni doar dacă de neregulă se face vinovat (și) comerciantul, potrivit comunicatului transmis de MFP.
"Scopul este ca procesul de dotare cu noile case de marcat cu jurnal electronic să se deruleze fără afectarea activității operatorilor economici și fără aplicarea de sancțiuni, dacă nu există elemente de vinovăție ale contribuabililor", scriu cei de la Finanțe.
Companiile mari și mijlocii au avut termen de înlocuire a aparatelor de marcat până la 1 iunie 2018, în timp ce companiile mici ar fi trebuit să-și înlocuiască aparatele până la data de 1 august 2018. Pentru că lucrurile s-au mișcat relativ greu în practică, Guvernul a decis să amâne puțin momentul de la care să se poată da sancțiuni celor care nu s-au conformat.
Așa că, prin OUG nr. 44/2018, a stabilit ca amenzile pentru neînlocuirea caselor de marcat se pot aplica abia de la 1 septembrie 2018, pentru firmele mari și mijlocii, și de la 1 noiembrie 2018, pentru firmele mici. Mai mult decât atât, a pus sub umbrela Legii prevenirii sancțiunile pentru lipsa caselor de marcat cu jurnal electronic, astfel încât firmele să primească doar un răgaz suplimentar pentru a-și procura noile aparate, iar nu o sancțiune direct la prima abatere.
Stadiul implementării la zi a aparatelor de marcat noi ne arată că 117.429 de case de marcat sunt acum în funcțiune. Câte ar trebui să fie până la finele acestui an? În jur de 800.000. Una dintre probleme este lipsa totală de pe piață a caselor de marcat electronice pentru anumite activități. Altă problemă e ritmul cu care furnizorii se achită de obligații - sunt comercianți care acuză că au comandat casele, dar nu le-au primit ș.a.m.d.
Cine ar avea șanse să scape de sancțiuni
În comunicatul publicat, MFP spune că a stabilit la nivel intern ca, de acum, controalele la firme să se realizeze cu informarea prealabilă a MFP, în baza unei proceduri care să respecte următoarele repere:
- dacă inspectorii descoperă că firma a depus toate diligențele ca să-și procure aparatul, dar achiziția nu a putut fi făcută din motive ce nu țin de firmă, atunci nu va putea să fie sancționat nici măcar cu avertisment; ce motive sunt considerate de cei de la MFP ca încadrându-se aici: nu există pe piață modelul de aparat specific unei anumite activități economice; termenul stabilit cu furnizorul, prin contract, e ulterior datei controlului realizat;
- dacă există vinovăție, se va acorda un avertisment, la prima abatere;
- comerciantul e vinovat de nepunerea în funcțiune a aparatului de marcat cu jurnal electronic atunci când, deși îl are, nu l-a fiscalizat și nu l-a instalat sau atunci când, deși există pe piață, nu și-a cumpărat aparatul.
Toate aceste lucruri se vor aplica și de la 1 noiembrie înainte, a mai precizat MFP, chiar dacă acesta ar fi practic ultimul termen-limită pe care firmele îl mai au pentru a se dota corespunzător cu noile case de marcat. Chiar și dacă, în teorie, s-ar putea da amenzi pentru lipsa noilor aparate, de la 1 noiembrie, organele Fiscului vor căuta să vadă dacă comerciantul e sau nu vinovat de lipsa lor și vor aplica Legea prevenirii corespunzător.