Convenția între România și Regatul Spaniei pentru eliminarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit și prevenirea evaziunii fiscale și a evitării plății impozitelor a intrat în vigoare pe 14 ianuarie 2021, așa cum amintesc specialiștii de la Mihai & co. cu privire la informarea Ambasadei României în Spania pe acest subiect, după ce ratificarea ei a fost notificată de către cele două state și a trecut un termen de trei luni de la această notificare. Conform acestei convenții, se elimină, pentru românii care pleacă să lucreze în Spania, riscul de a plăti impozit pe veniturile obținute în ambele state, aceștia urmând să plătească aceste impozite într-un singur stat.
Cu toate că Legea nr. 309/2018 de ratificare a acestei convenții a fost publicată în Monitorul Oficial în anul 2018, convenția nu s-a putut aplica încă de atunci, fiind necesare anumite acțiuni și din partea Spaniei pentru intrarea în vigoare.
După ce aceasta a intrat în vigoare și în Spania, iar cele două state au notificat ratificarea tratatului unul celuilalt, această convenție a intrat efectiv în vigoare la începutul anului 2021, după trecerea unui termen de încă trei luni de la notificare.
Logica existenței unui tratat de evitare a dublei impuneri e de a nu crea riscul impunerii veniturilor unor persoane în mai mult de un stat și, mai ales, de a nu se ajunge la rezultatul aberant în care o parte extinsă a unui venit ar fi datorată ca impozit. Acest lucru se poate întâmpla dacă două sau mai multe state se consideră competente să își exercite suveranitatea fiscală (puterea de a percepe taxe, impozite, contribuții etc.) asupra unor venituri, în același timp.
Astfel, acest tratat de evitare a dublei impuneri dintre România și Spania instituie un cadru legal în care, în general, impozitul pentru veniturile obținute, de exemplu, de românii care lucrează în Spania vor fi datorate într-un singur stat.
Însă, înainte de a prezenta cadrul de impunere propriu-zis, trebuie înțeleasă, mai întâi, problema rezidenței fiscale. Practic, rezidența fiscală are rolul de a determina exact ce am menționat mai sus: competența statului de a impozita salariul unei persoane (în cazul de față). Astfel, rezidența fiscală, pentru salariați, se determină în funcție de domiciliu și de reședință.
Mai mult, sunt prevăzute expres cazuri de determinare a reședinței fiscale, atunci când două elemente ar putea fi în conflict:
- dacă, de exemplu, salariatul are o locuință atât în România, cât și în Spania, este luat în considerare statul cu care salariatul are legăturile personale și economice cele mai strânse;
- dacă acest lucru nu poate fi determinat, salariatul nedeținând nicio locuință permanentă, se ia în considerare statul în care locuiește în mod obișnuit;
- dacă și în acest caz salariatul locuiește, în mod obișnuit, în ambele state (sau în niciunul dintre ele), se ia în considerare naționalitatea salariatului;
- dacă este național al ambelor state sau al niciunuia dintre ele, autoritățile trebuie să ajungă la un acord privind soluția.
Astfel, dacă, de exemplu, un salariat s-a mutat cu familia în Spania, locuind și fiind angajat de mult timp acolo, este clar că reședința sa fiscală e în Spania. În acest caz, conform tratatului de evitare a dublei impuneri, angajatul plătește impozit pe salariu în Spania, nu în România.
Astfel prevede și tratatul, în ceea ce privește salariile obținute de rezidenți: aceste venituri sunt impozabile în statul unde au fost obținute, cu excepția cazului când activitatea este desfășurată în celălalt stat.
Referitor la excepție, poate fi imaginată o situație în care un român merge să lucreze în Spania pentru șapte luni, rezidența lui fiscală rămânând în România. Într-un asemenea caz, deși rezidența fiscală rămâne în România, conform tratatului, se aplică excepția, venitul fiind impozabil în Spania. Oricum, această excepție nu este aplicabilă în următoarele situații:
- prezența în celălalt stat este pentru o perioadă egală sau mai scurtă de 183 de zile, în 12 luni;
- angajatorul nu este rezident în statul unde este desfășurată activitatea (în Spania);
- plata salariului nu este suportată de un sediu permanent al angajatorului, în Spania.
În plus, pentru activitățile salariate desfășurate pe o navă sau aeronavă care traversează zone internaționale, salariul este impozabil în statul unde este situată conducerea efectivă a întreprinderii.
În final, mai trebuie menționat că, în cazul în care un salariat este considerat rezident român și desfășoară activități în Spania, orice impozitare în România a acestuia trebuie să se facă ținând cont de impozitul pe venit plătit în Spania, deducându-se din impozitul pe venit care trebuie plătit în România ceea ce s-a plătit în Spania.
Anterioara convenție de evitare a dublei impuneri dintre România și Spania data din perioada regimului comunist condus de Nicolae Ceaușescu și poate fi consultată aici.
Comentarii articol (1)