Normele legale nu permit utilizarea unui singur aparat fiscal în mai multe sedii fizice. Fiecare punct de lucru al unei firme trebuie să fie neapărat dotat cu propria sa casă de marcat fiscală, fiscalizată special pentru locul respectiv.
Acest lucru nu înseamnă că firmele nu își pot schimba punctele de lucru sau că nu pot să își mute casele de marcat de la un sediu la altul. Procedurile sunt permise, cu condiția ca mutarea unei case de marcat fiscal să fie anunțată și înregistrată la Fisc, iar aparatul să funcționeze din acel moment doar în noul sediu.
Schimbarea locului de utilizare a unui aparat de marcat deja instalat între puncte de lucru ale aceluiaşi operator economic se face prin depunerea unei notificări la autorități - formularul F4105.
Schimbarea punctului de lucru al unei case de marcat presupune și modificarea antetului acesteia, pentru a actualiza adresa sediului în care aparatul funcționează. Procedura poate aduce costuri pentru firme, în funcție de contractul încheiat cu distribuitorul aparatului. Unii distribuitori oferă serviciul gratuit, în timp ce alții percep diferite costuri pentru această procedură.
În cazul Zeus Service, distribuitorul aparatelor de marcat Daisy în România, operațiunea este gratuită pentru clienți, în anumite limite: „Noile case de marcat Daisy sunt dispozitive fiscale cu funcționalități tehnice de top, iar acest lucru permite ca antetul casei de marcat să poată fi modificat de 16 ori. Asta înseamnă că, dacă un utilizator își schimbă adresa unde folosește casa de marcat, el face acest lucru foarte rapid. N-o să mai aibă întrerupere de activitate, pur și simplu trimite o notificare către ANAF, primește confirmarea și service-ul îi poate înlocui antetul fără nici un altfel de cost suplimentar. Înainte, aceste proceduri durau mult mai mult, acum totul se face mult mai repede și fără costuri suplimentare pentru clientul final, pentru utilizator”, a detaliat Florin Băjan, directorul general al Zeus Service.
Activitate ambulantă și magazin fizic? Sunt necesare case de marcat diferite
În cazul în care o firmă are un magazin, însă ocazional participă și la târguri sau la expoziții unde își vinde produsele sau serviciile, ea nu poate folosi același aparat fiscal de la magazin și pentru activitatea comercială de la târg, fiind obligată să își înregistreze separat un aparat fiscal dedicat.
Vă reamintim că orice vânzare făcută direct către populație, indiferent că are loc în cadrul unui târg, a unei expoziții sau pur și simplu pe stradă, dintr-o rulotă ori din spatele unui stand, trebuie să fie înregistrată pe o casă de marcat electronică, fiscalizată.
Procedura de fiscalizare a unei case de marcat dedicate comerțului ambulant este aceeași ca pentru casele de marcat care funcționează la sediul fix: se completează și se depun câtevaformulare la autoritatea fiscală, în vederea obținerii unui număr unic de înregistrare (NUI), care va fi ulterior înscris în memoria fiscală a aparatului de către tehnicianul care face instalarea casei de marcat.
După cum ne-a declarat Florin Băjan, director general Zeus Service, distribuitor autorizat și exclusiv al caselor de marcat Daisy în România într-un articol în care am scris pe larg despre procedura de fiscalizare, există trei variante pentru a fiscaliza un aparat de marcat electronic, fiecare necesitând o altă perioadă de timp pentru finalizare – de la câteva minute la câteva săptămâni de la depunerea actelor.
„Cea mai rapidă variantă este online, prin completarea formularului C801 și depunerea acestuia pe SPV (spațiul virtual privat). În acest fel, NUI-ul se poate obține în maximum 20 minute. În cazul depunerii cererii online, sub forma unui fișier pdf inteligent, contribuabilul poate solicita NUI-ul pentru mai multe aparate fiscale ce urmează a fi instalate, indiferent pe ce rază teritorială urmează ca ele să fie instalate”, ne-a detaliat atunci Băjan.
Cea de-a doua variantă presupune depunerea de către client a documentelor la ghișeul ANAF, iar numărul de identificare fiscală se obține în 7-10 zile, în timp ce a treia și cea mai de durată dintre variantele disponibile (poate ajunge și la două luni) este prin intermediul contractului încheiat cu distribuitorul caselor de marcat care se poate ocupa de procesul de fiscalizare, la solicitarea clientului.
Întrucât fiscalizarea unui aparat pentru comerțul ambulant nu are alte particularități comparativ cu fiscalizarea unui aparat ce funcționează într-un sediu fix, operatorii economici trebuie să își pună mai degrabă întrebări legate de funcționalitățile aparatului, atunci când își aleg casa de marcat cea mai potrivită pentru acest tip de activitate. Iar aici vorbim despre criterii ce țin de portabilitatea aparatului, căci în situația vânzărilor în care nu există un punct fix de lucru sau, dacă există, este un spațiu limitat (cum e cazul unui chioșc ori al unui stand sau a unei rulote), ar fi mai indicată o casă de marcat portabilă, de mici dimensiuni decât una fixă.
„Este important ca orice casă de marcat aleasă să aibă wi-fi, gprs, bluetooth și acumulator încorporat. Toate elementele de conectivitate vor asigura legătura dispozitivului cu serverele ANAF atunci când acestea vor fi funcționale, fără a mai fi nevoie de atașarea unui alt dispozitiv suplimentar. Toate modelele Daisy au aceste caracteristici”, a explicat Lyubomir Gerasimov, director general Daisy Tech, producător al caselor de marcat electronice Daisy.
Producătorul are pe piața românească patru modele diferite de case de marcat electronice, printre care și cel mai mic dispozitiv fiscal din lume. Aparatul Daisy Compact S funcționează fără să fie necesară conectarea la o sursă de curent și poate fi încărcat printr-un port standard micro USB, chiar și de la o baterie externă, folosind un încărcător de telefon mobil, inclusiv în mașină.
Nu uitați că, de la 1 noiembrie, nu mai sunt permise decât casele de marcat electronice, cele cu rolă-hârtie nu mai sunt autorizate să funcționeze. Toți comercianții sunt obligați să își înlocuiască aparatele de marcat fiscale cu unele din noua generație. Lipsa noilor case de marcat poate fi sancționată cu sume cuprinse între 8.000 și 10.000 de lei, iar firmelor le sunt confiscate sumele nejustificate și li se suspendă activitatea până-și schimbă casele de marcat și achită amenzile.
Comentarii articol (0)