După ce OUG nr. 7/2019, adoptată luna trecută, a provocat indignare în rândul magistraților din țară, fiind vizați în mod direct de această ordonanță pe chestiuni ce țin de accesul la anumite funcții, de eliberarea din funcții și nu numai, Ministerul Justiției a venit la puțin timp după cu un proiect de ordonanță care să anuleze unele dintre acele modificări.
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/2019 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul justiției a fost adoptat zilele trecute și joi a apărut în Monitorul Oficial nr. 185.
În primul rând, noua OUG prevede revenirea la vechea prevedere din Legea nr. 303/2004 referitoare la numirea șefilor de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Direcția Națională Anticorupție și Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism. Mai exact, aceștia vor fi numiți de președintele României, la propunerea ministrului justiţiei, cu avizul Secţiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minimă de 15 ani în funcţia de judecător sau procuror, pe o perioadă de trei ani, cu posibilitatea reînvestirii o singură dată.
De asemenea, a fost scoasă prevederea referitoare la expirarea în 45 de zile a delegărilor în funcțiile de conducere din parchetele de mai sus, prin urmare, cei aflați acum în funcție prin delegare rămân acolo în continuare. Cele două modificări despre care vorbim au produs cele mai mai multe nemulțumiri printre magistrați, care au protestat în ultimele săptămâni în mai multe instanțe și parchete din țară, unele întrerupându-și chiar activitatea.
OUG nr. 7/2019 mai adusese și eliberarea din funcție din cauza neîndeplinirii condiției de bună reputație, criticată de magistrați pentru formularea textului de lege, nu neapărat pentru esența ei. Și aici s-a revenit la forma de dinainte de OUG nr. 7/2019, fiind eliminată referirea expresă la buna reputație.
În fine, OUG 12 mai prevede și măsuri pentru specialiștii IT din sistemul de justiție, a căror salarizare a fost modificată prin Ordonanța 7. Astfel, din martie 2019, specialiştii IT din cadrul instanţelor şi parchetelor, din cadrul aparatului propriu al Consiliului Superior al Magistraturii şi al instituţiilor aflate în coordonarea acestuia, al Ministerului Justiţiei şi al Inspecţiei Judiciare beneficiază de aceleaşi drepturi salariale ca specialiştii din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie stabilite potrivit legislaţiei privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
În nota de fundamentare a proiectului noii ordonanțe se explică de ce s-a propus această nouă ordonanță: acțiunile de protest ale magistraților afectează funcționarea optimă a instanțelor și parchetelor și se poate ajunge la o dezbinare a societății ca urmare a Ordonanței 7.
"De la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 137 din 20 februarie 2019 a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 7/2019 şi până în prezent au existat o serie de reacţii negative în ceea ce priveşte anumite soluții legislative cuprinse în acest act normativ. Aceste reacţii au venit în principal din partea reprezentanților instituţiilor sistemului judiciar - Consiliul Superior al Magistraturii, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Ministerul Public -, precum și a asociațiilor profesionale ale judecătorilor și procurorilor (...) În prezent, aceste nemulțumiri ale unor membri ai corpului magistraților afectează funcționarea optimă a instanțelor judecătorești și a parchetelor de pe lângă acestea și generează pericolul de dezbinare a societăţii, în contextul general de neînţelegere", prevede, mai exact, nota respectivă.
Comentarii articol (0)