Am intrat în luna aprilie și ne apropiem tot mai mult de sezonul estival. Angajatorii privați "cu dare de mână" s-ar putea gândi, în această perioadă, să le acorde salariaților lor un sprijin pentru a-și face vacanțele în acest an.
Într-o conferință de fiscalitate organizată de acesta, expertul contabil Cristian Rapcencu puncta trei moduri "de a trimite angajatul în vacanță", diferite din punct de vedere fiscal.
1. Voucherele de vacanță
Prima variantă prin care pot face asta este acordarea de vouchere/tichete de vacanță. Anul trecut a apărut în legislație Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, act care reunește toate tipurile de tichete ce pot fi acordate salariaților din România, inclusiv cele de vacanță. Legea a intrat în vigoare la începutul acestui an și a dezactivat astfel prevederile vechi în materia biletelor de valoare.
Cu toate acestea, dintr-un motiv sau altul, Guvernul a decis prin ordonanță de urgență, la finele lui 2018, să mai lase prevederile OUG nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță în vigoare până la 1 ianuarie 2021. Așadar, ne uităm la ordonanța aceasta când e vorba de acordarea voucherelor, până în 2021.
Acestea fiind spuse, voucherele de vacanță în mediul privat se pot acorda (per salariat) în limita a șase salarii minime brute pe țară în decursul unui an fiscal. Salariul minim la care ne raportăm este cel de 2.080 de lei (nu celelalte valori ale salariului minim!), ceea ce înseamnă că limita maximă/salariat/an fiscal este de 12.480 de lei.
Notă: În Legea nr. 165/2018 scrie că aceste vouchere de vacanță nu pot fi acordate în mai mult de două tranșe. Cu alte cuvinte, suma de bani pe care decide angajatorul să o acorde salariatului cu titlu de vouchere de vacanță nu poate fi dată cu "cu țârâita", în bucăți, ci în cel mult două tranșe. Prevederile sale se vor aplica însă abia din 2021. Specialistul sublinia aici practica unor angajatori de a împărți această sumă maximă ce poate fi acordată ca vouchere în 12 tranșe, adică un soi de venit salarial lunar, într-o zonă cenușie, pe lângă lege (muncă la gri).
"Angajatul care beneficiază de vouchere de vacanță nu mai beneficiază de prima de vacanță în cursul anului fiscal", scrie în OUG nr. 8/2009, iar cu asta introducem a doua variantă de a trimite angajatul în vacanță: primele de vacanță. Până să trecem la acestea însă, amintim ce puncta expertul contabil Cristian Rapcencu pe tema acestor vouchere: ele sunt impozitate la angajat cu 10%. "Dacă e un angajat din construcții, impozitul e 0%. Nu uitați că voucherele acestea se pot utiliza doar în turismul intern", spunea acesta la conferința de fiscalitate pe care a organizat-o.
2. Primele de vacanță
Din punct de vedere fiscal, vorbim de sume de bani care sunt considerate venit salarial și se impozitează "cu toate cele", adică și impozit, și contribuții, așa cum prevede Codul fiscal.
Voucherele de vacanță nu se acordă pur și simplu sub forma unor bani în plic, ci cu respectarea legislației aferente. Prima de vacanță nu suportă aceleași rigori, fiind un venit suplimentar salariului și pe care, până la urmă, salariatul îl poate folosi oricum, chiar și în străinătate.
3. Decontarea ulterioară a cheltuielilor de vacanță
Expertul contabil mai enumera aici și cazul în care angajatul își face vacanța și aduce apoi angajatorului factura cu ce a cheltuit.
"Angajatul se poate caza la diverse unități, vine apoi cu factura la mine, i-o decontez pe numele lui sau al meu -- nu contează -- , iar asta e o cheltuială socială; nu se impozitează la angajat, iar eu o deduc în limita a 5% din fondul de salarii", a precizat Cristian Rapcencu.
Comentarii articol (2)