Datorii în creștere. Statul vrea să se împrumute și mai mult de pe piețele externe
Statul vrea să se împrumute şi mai mult afară. Ministerul de Finanţe propune creşterea plafonului de îndatorare pe pieţele externe. Datoria creşte de fapt peste ce se estima.
Plafonul maxim de îndatorare va fi ridicat, astfel încât Finanţele să poată emite obligaţiuni de 8,25 de miliarde de euro sau echivalent, în acest an şi anul viitor. Deja Trezoreria a tras 3 miliarde în acest an, a mai anunţat una de 1,2 miliarde pentru acest an, ar mai rămâne 4 miliarde.
Aspect sau gust? De ce ajung merele românești mâncare pentru oi și vaci
Nu suntem în top în Uniunea Europeană, dar suntem totuși mari amatori de fructe. Ca valoare, importăm de zece ori mai mult decât exportăm fructe. Producem circa 800.000 de tone de fructe la noi în țară și tot cam atâta fructe exotice importăm. Iar fructele de import - o știe deja toată lumea - nu sunt neapărat gustoase, dar sunt foarte aspectuoase. Ce se întâmplă cu producția de fructe din România și de ce preferăm să importăm? Pentru că avem, totuși, o problemă cu producția: am putea să producem mai mult, dar avem o problemă cu valorificarea. Un lanț al slăbiciunilor.
Am mers la Voinești, în județul Argeș, localitate făcută celebră de gustosul soi de mere care îi poartă și numele. Întâlnim un fermier care răstoarnă lăzi mari cu mere, le trece printr-un utilaj care le toacă și apoi le împrăștie pe jos. Devin hrană pentru oi și vaci.
Unde s-ar putea muta noul El Dorado al industriei auto
Cu o Chină obosită şi cu perspectiva unor bariere tarifare spre piaţa americană, industria auto îşi caută noul potenţial. Şi el poate fi Africa. Are un potenţial fantastic care se poate duce la patru milioane de vehicule pe an. Regulile sunt mai simple, piaţa nu este desţelenită. E drum anevoios, dar poate fi extrem de profitabil pe termen lung.
Când grupurile Volkswagen şi General Motors au pătruns pe piaţa chineză în anii '80 şi '90, oficialii din spatele acestor decizii au fost consideraţi nebuni. Intrau în ţara bicicletelor, acolo unde rata de pătrundere a maşinilor raportat la populaţie era mai mică chiar şi decât cea din Africa. Acum, vânzările cumulate ale celor două companii pe piaţa chineză sunt de peste 3 milioane şi jumătate de vehicule. Curajul a fost răsplătit.
Comentarii articol (0)