Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative a apărut azi în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 589 (intră în vigoare duminică) și cuprinde prevederi care vizează inclusiv activitatea asociațiilor și fundațiilor.
Legea a avut un parcurs anevoios până să ajungă în forma publicată azi în Monitorul Oficial. Transpunând o directivă europeană cu mare întârziere o directivă europeană, forma inițială a acestei legi a ridicat asociațiile și fundațiile în picioare din cauza cerințelor foarte stricte de raportare a beneficiarilor reali. În forma publicată, obligația de a arăta beneficiarii reali a fost ușor relaxată și nu mai este nici discriminatorie (erau exceptate organizațiile minorităților naționale).
Una dintre obligațiile aduse de această lege este arătarea beneficiarilor reali ai entității, fie că vorbim de firme, bănci, asociații sau fundații. În cazul acestora din urmă, legea publicată azi prevede obligația de a transmite, la înființare și, apoi, anual sau ori de câte ori apar modificări, datele de identificare a beneficiarilor reali.
"Anual sau ori de câte ori intervine o modificare privind datele de identificare a beneficiarului real, asociația sau fundația are obligația de a comunica Ministerului Justiției, datele de identificare ale beneficiarului real, în vederea înregistrării actualizării evidenței privind beneficiarii reali ai asociațiilor și fundațiilor (...) Dacă intervine o modificare privind datele de identificare a beneficiarului real, declarația se depune în 30 de zile de la data la care aceasta a intervenit", scrie în Legea nr. 129/2019.
Obligația nu spune foarte multe dacă nu știm la cine se referă beneficiarul real. Legea publicată azi are două definiții ample ale acestor beneficiar, mai exact:
-
în cazul fundațiilor (și construcțiilor juridice similare fiduciilor): persoana/persoanele care care ocupă poziţii echivalente sau similare acestora (din cazul fiduciilor):
- constituitorul/constituitorii;
- fiduciarul/fiduciarii;
- protectorul/protectorii, dacă există;
- beneficiarii sau, în cazul în care persoanele care beneficiază de entitatea respectivă nu au fost încă identificate, categoria de persoane în al căror interes principal se constituie sau funcţionează entitatea;
- oricare altă persoană fizică ce exercită controlul în ultimă instanţă asupra fiduciei prin exercitarea directă sau indirectă a dreptului de proprietate sau prin alte mijloace;
-
în cazul asociațiilor (legea nu se referă aici la ele în mod expres, ci le include într-o categorie mai largă de subiecte care nu se încadrează la categoriile menționate anterior în lege):
- persoana fizică beneficiară a cel puţin 25% din bunurile entităţii, în cazul în care viitorii beneficiari au fost deja identificaţi (prin urmare, doar dacă vorbim de un beneficiar de genul acesta e nevoie să-i fie comunicate datele);
- grupul de persoane în al căror interes principal se constituie ori funcţionează, în cazul în care persoanele fizice care beneficiază de persoana juridică sau de entitatea juridică nu au fost încă identificate;
- persoana sau persoanele fizice care exercită controlul asupra a cel puţin 25% din bunurile entităţii, inclusiv prin exercitarea puterii de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administraţie, conducere sau supraveghere a respectivei entităţi.
Când spunem date de identificare ale beneficiarului real, ne referim la următoarele, potrivit Legii nr. 129/2019: numele, prenumele, data nașterii, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, cetățenia, domiciliul sau reședința beneficiarului.
Util: Opt lucruri pe care ar trebui să le știi înainte să-ți înființezi un ONG
Pentru încălcarea obligației de transmitere a datelor se vor putea da amenzi de la 200 la 2.500 de lei, iar cel amendat va avea la dispoziție 30 de zile apoi ca să dea datele respective. Dacă nu le va comunica nici atunci, amenda aplicabilă va fi de două ori mai mare. Într-un final, pentru nerespectarea obligației de comunicare se va putea ajunge la dizolvarea asociației sau fundației, iar statul va prelua bunurile care rămân după lichidare.
Mai departe, aceeași lege publicată azi mai aduce în OG nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații și o obligație nouă de a păstra cel puțin cinci ani registrul tranzacțiilor efectuate. De neîndeplinirea acestei obligații nu a fost atașată însă nicio amendă prin această nouă lege.