Anterior apariției Legii nr. 295/2020, nu exista un termen de prescripție expres reglementat de Codul de procedură fiscală pentru acest drept de dobândă.
Legea stabilește și de când se calculează acest termen de cinci ani - de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care:
- au fost stinse sumele de restituit sau de rambursat de la buget (oricare ar fi fost modalitatea de stingere);
- anularea actului administrativ fiscal a devenit definitivă (aducem în discuție aici și faptul că legea introduce în cod patru noi motive de anulare a acestor acte);
- restituirea a fost admisă definitiv (de către instanță ori de organul de soluționare a contestațiilor, atunci când organul fiscal nu a fost de acord cu restituirea unor sume de bani).
Pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget, contribuabilul sau plătitorul are dreptul la dobândă, conform Codului de procedură fiscală, dar trebuie să le ceară, deoarece sumele nu se dau din oficiu (în 2017 scriam despre practica Fiscului de a nu acorda aceste sume nici atunci când sunt cerute de contribuabilii în drept - detalii, aici). Procedura pentru acordarea acestor dobânzi se regăsește în Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.899/2004, iar cuantumul dobânzii este de 0,02% pentru fiecare zi de întârziere.
Prin stabilirea unui termen de prescripție, legiuitorul trasează practic o limită în timp în care pot fi cerute respectivele sume de bani cu titlu de dobândă. Depășirea acestui termen îi dă dreptul organului fiscal să refuze acordarea acestor dobânzi.