Această interpretare a fost dată de CJUE, în contextul în care o întrebare i-a fost pusă acesteia legată de întinderea răspunderii companiilor aeriene pentru accidentele de la bordul avioanelor (sau de la îmbarcare/debarcare).
Hotărârea Curții a clarificat faptul că o companie aeriană este răspunzătoare pentru accidentele aeriene, atunci când un pasager decedează sau suferă o vătămare corporală, în timpul zborului (sau în timpul îmbarcării sau debarcării), necontând dacă un astfel de eveniment s-a produs ca urmare a unor riscuri specifice activității aeriene sau nu. Conform CJUE, accidentele survenite la bordul unui avion trebuie să îndeplinească trei condiții, pentru a fi angajată răspunderea companiei aeriene:
- să fie neprevăzute;
- să fie involunatare;
- să producă prejudicii.
Decizia vine în contextul în care nu era clar dacă, pentru accidentele produse în avion (sau la îmbarcare/debarcare), compania aeriană răspunde doar pentru ceea ce ține exclusiv de riscul legat de zbor (de exemplu, vibrația avionului) sau răspunde și pentru evenimente ce s-ar fi putut întâmpla și în alte contexte (de exemplu, defecțiuni ale scaunelor). Cum textul de lege relevant nu aborda expres această problemă, mai multe interpretări erau posibile - unele limitând răspunderea doar la riscuri specifice zborului, altele nu.
Prin urmare, condițiile ca răspunderea companiei aeriene să fie angajată, într-o astfel de situație, sunt:
- un pasager să fi suferit o vătămare corporală sau să fi decedat;
- evenimentul să fie neprevăzut, involuntar;
- evenimentul să se fi produs la bordul avionului sau în timpul îmbarcării sau debarcării;
- pasagerul să nu fi contribuit la cauzarea prejudiciului, prin neglijență, printr-o acțiune greșită sau prin omisiune;
- nu contează dacă evenimentul a fost cauzat de un risc specific activității aeriene sau nu.
Elementul de noutate este dat de clarificarea faptului că nu este necesar ca prejudicul să fi fost cauzat de un risc specific activității aeriene. Cu alte cuvinte, nu contează dacă prejudiciul este cauzat de o activitate specifică transportului aerian (felul cum e pilotat avionul sau ceva ce are legătură cu avionul, de exemplu) sau ar fi putut fi produs și în alte circumstanțe, specifice vieții obișnuite.
Atenție! Acest lucru nu înseamnă că răspunderea companiei aeriene este extinsă în mod radical. Cum spuneam și mai sus, ea va fi exclusă dacă moartea sau vătămarea corporală este produsă ca urmare a neglijenței pasagerului, de exemplu. De asemenea, este exclusă răspunderea și dacă un terț este cel vinovat exclusiv de incident, însă doar dacă prejudiciul depășește o sumă foarte mare (la acest moment, peste 100.000 de euro).
Cum s-a ajuns la problema din fața CJUE
Clarificarea este importantă, în contextul în care speța care a generat problema de față punea probleme textului legal relevant (e vorba de o prevedere din Convenția de la Montreal [...] referitoare la transportul aerian internațional, care a fost încorporată și în sistemul dreptului Uniunii Europene): o persoană s-a ars cu cafea, după ce paharul cu cafea fusese pe o masă rabatabilă din avion. Paharul a alunecat și, astfel, s-a ajuns să se producă arsurile.
Problema a fost că nu era clar dacă situația, în sine, fusese cauzată de un risc specific zborului (vibrația avionului) sau de o defecțiune a mesei pe care era pus paharul. În acest context, hotărârea CJUE demonstrează că, pentru angajarea răspunderii, nu mai contează dacă accidentul se produce doar ca urmare a riscurilor specifice zborului sau și ca urmare a unor alte riscuri.
Atenție! Deciziile CJUE sunt importante pentru România, deoarece ele reprezintă interpretări obligatorii ale dreptului Uniunii Europene.
Comentarii articol (0)