1. Nu fi zgârcit cu informațiile despre produse. Comercianții trebuie să ofere, într-un mod vizibil, lizibil și ușor de înțeles, informații despre identitatea lor de vânzători, caracteristicile produselor, prețul total al produselor, modalitățile de plată și livrare, soluționarea reclamațiilor, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2014. În caz contrar, firmele riscă amendarea cu 2.000 - 5.000 de lei atât dacă informațiile sunt neclare, cât și dacă nu oferă informațiile impuse de legislație.
2. Nu „umfla” prețurile. Reducerile de preț trebuie să fie raportate întotdeauna la prețul de referință practicat de comerciant, prevede Ordonanța Guvernului nr. 99/2000. Prețul de referință este, mai precis, prețul cel mai scăzut care a fost practicat în ultimele 30 de zile înainte de data aplicării prețului redus. Dacă nu se respectă această regulă, vorbim de publicitate înșelătoare pentru care firmele riscă, potrivit Legii nr. 158/2008, o amendă de la 3.000 la 30.000 lei.
3. Nu cere clienților să păstreze ambalajul original. De câțiva ani, autoritățile au stabilit că drepturile legale ale clienților, ce sunt legate de garanție, nu pot fi condiționate de păstrarea ambalajului original al produselor vândute de comercianți. Încălcarea acestei interdicții se poate traduce, așa cum prevede Legea nr. 249/2015, printr-o amendă de la 30.000 la 50.000 de lei.
4. Nu refuza retururile. Atunci când vorbim de achiziții online de produse, OUG nr. 34/2014 prevede că clienții au dreptul să returneze produsele, fără o motivare anume, în 14 zile, și să-și primească banii înapoi. Totodată, orice comerciant trebuie să fie conștient că produsele pe care le vinde au o garanție ce trebuie respectată (dacă apar defecte sau stricăciuni), după cum scrie în Legea nr. 449/2003. În primul caz, încălcarea legislației poate aduce o amendă de la 2.000 la 5.000 de lei, iar în al doilea caz - o amendă de la 1.000 la 25.000 de lei.
5. Nu depăși termenele legale. Atunci când se cere un retur, comercianții trebuie să respecte termenele legale ce le sunt impuse de legislație, altfel riscă amendarea. De exemplu, la retururile pentru produse luate online, banii trebuie restituiți în 14 zile, în caz contrar amenda fiind între 2.000 și 5.000 de lei. Iar dacă produsele trebuie înlocuite sau reparate în baza garanției, trebuie respectat un termen de 15 zile, altfel amenda este între 5.000 și 25.000 de lei.
Context: Black Friday este un eveniment preluat de la americani, acolo unde are loc anual în ultima vineri a lunii noiembrie, conform Wikipedia. Totuși, comercianții români au adaptat ideea într-un mod extins. De exemplu, există comercianți care practică prețuri de Black Friday în toată luna noiembrie sau chiar o lună întreagă în fiecare dintre cele patru anotimpuri. Alt exemplu al adaptării este desfășurarea promoțiilor de Black Friday în penultima săptămână a lunii noiembrie. În acest an, un comerciant mare de pe piața noastră a început promoțiile de Black Friday chiar acum, pe final de octombrie. Așadar, promoțiile de Vinerea Neagră se întind la noi în toată luna noiembrie și nu numai.