Concret, punctul-amendă, care reprezintă 10% din salariul minim brut pe țară, a fost plafonat la 145 de lei începând cu data de 9 ianuarie 2020, conform OUG 1/2020. Asta după ce plafonarea pe 2019 expirase și între 1 și 8 ianuarie punctul-amendă a sărit la 223 de lei.
Plafonarea a mai fost stabilită prin ordonanță de urgență și pentru anii 2018 și 2019, încă de pe vremea când salariul minim avea un cuantum de 1.450 de lei. Asta înseamnă că punctul-amendă a fost, temporar, de 223 de lei, având în vedere că Executivul a majorat salariul minim pe țară la 2.230 de lei.
În funcție de clasele de sancțiuni prevăzute în Codul rutier, șoferii plătesc pentru contravențiile rutiere amenzi situate la următoarele valori, care se aplică până la 31 decembrie 2020:
- clasa I: două sau trei puncte-amendă (290 sau 435 de lei);
- clasa a II-a: patru sau cinci puncte-amendă (580 sau 725 de lei);
- clasa a III-a: de la șase la opt puncte-amendă (de la 870 la 1.160 de lei);
- clasa a IV-a: de la nouă la 20 de puncte-amendă (de la 1.305 la 2.900 de lei);
- clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amendă (de la 3.045 la 14.500 de lei).
Persoanele fizice pot primi doar amenzile din clasele I-IV. Clasa a V-a de sancţiuni este valabilă doar pentru companii.
În altă ordine de idei, premierul Ludovic Orban a dat recent de înțeles că punctul-amendă ar trebui să fie stabilit într-un alt fel, pentru a evita majorarea sa odată cu salariul minim. Însă rămâne de văzut dacă se va lua și o măsură concretă în acest sens.
Comentarii articol (8)