Faptul că intermedierea muncii în străinătate nu o face orice persoană, ci firme autorizate e o chestiune prevăzută de lege. Chiar anul trecut, legislația a fost îmbunătățită și noi reguli au fost trasate pentru aceste firme, în scopul protejării celor care caută să plece la muncă în străinătate. Într-un material informativ, Inspecția Muncii atenționează încă o dată că activitatea de plasare forță de muncă în străinătate o poate desfășura un agent de plasare a forţei de muncă persoană juridică, adică o firmă, nu un cetățean oarecare.
Inspecția Muncii îi avertizează pe cei care caută de muncă peste hotare să nu apeleze la persoanele fizice care promit că fac asta. De asemenea, să nu plătească sume de bani drept garanție pentru plecare, pentru întocmirea CV-ului, traducerea unor documente, procesarea actelor necesare plecării sau consultanță.
Important! Firmele de intermediere a muncii în străinătate efectuează gratuit activitatea de mediere, potrivit Legii nr. 156/2000 privind protecţia cetăţenilor români care lucrează în străinătate. Oricine poate verifica dacă agentul de intermediere este înregistrat la inspectoratul teritorial de muncă - altfel, nu are dreptul să ofere acele servicii de mediere a forței de muncă.
De asemenea, plecarea la muncă nu ar trebui să se facă în lipsa unui contract de muncă sau a altor forme legale de angajare în țara de destinație.
Inspecția Muncii atrage atenția celor interesați să nu dea curs așa de ușor anunțurilor de muncă și să se documenteze bine înainte privind oferta de muncă, adresa și chiar existența angajatorului. "Apelează la toate sursele de informare ale autorităților statului român și ale statului de destinație", sfătuiește Inspecția.
Bine de știut: Munca în străinătate - 16 lucruri ce trebuie să se găsească în contractele cu angajatorii străini
Contractul pe care-l semnezi cu firma de intermediere
Agenții de mediere a forței de muncă în străinătate sunt obligați prin lege să încheie cu cei care caută de muncă contracte de mediere. Așa cum spuneam mai sus, fără niciun cost, oricare ar fi denumirea acestuia (taxă, comision, tarif de mediere).
Ce trebuie să conțină contractul de mediere, conform legii:
- denumirea angajatorului din străinătate/țara pentru care se face medierea în vederea angajării, adresă, număr de telefon/fax;
- descrierea muncii şi a condiţiilor de muncă;
- durata timpului de muncă, durata contractului de muncă;
- salarizarea;
- condiţiile de transport, de locuit;
- condițiile de reziliere.
"În cazul care, după semnarea contractului de mediere, persoana mediată nu își respectă obligațiile asumate, aceasta este obligată să achite contravaloarea cheltuielilor efectuate de agentul de plasare, în baza documentelor justificative, fără ca această sumă să depășească 200 euro/lucrător", subliniază Inspecția Muncii.
Notă: Poți solicita un loc de muncă în străinătate și Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă - Rețeaua EURES.
Comentarii articol (0)