Venim cu aceste informații în contextul în care din decembrie 2019 vom avea o nouă lege pentru serviciile de plată (Legea nr. 209/2019), ce trebuie respectată de către firme.
Astfel, consumatorii pot face reclamații la ANPC în cazul în care la ATM-uri nu se pun la dispoziție informații despre comisioanele de retragere, dacă nu se pun la dispoziție informații despre serviciile de plată (inclusiv dacă acestea au un limbaj neclar sau incomplet) sau despre cursurile de schimb folosite.
De asemenea, tot la ANPC trebuie să se adreseze persoanele fizice dacă firmele nu corectează plățile incorecte, dacă nu rambursează banii pentru plățile neautorizate, precum și dacă se refuză rambursarea unei plăți când consumatorul a autorizat-o fără să știe suma exactă. De precizat că toate aceste nereguli pot fi semnalate inclusiv de asociațiile de consumatori.
La BNR, consumatorii pot face reclamații dacă firmele care inițiază plăți stochează date sensibile privind plățile consumatorilor și dacă sunt cerute alte date în afară de cele necesare pentru a iniția plăți. De asemenea, reclamațiile mai pot fi transmise dacă nu se notifică BNR atunci când apar incidente majore de securitate sau dacă prestatorii de servicii de plată nu aplică autentificarea strictă la accesarea contului online de plăți sau la inițierea unei plăți electronice.
Desigur, acestea sunt doar câteva exemple de fapte pentru care legea prevede că se pot transmite reclamații. Mai există și altele. În plus, firmele care folosesc servicii de plată pot uneori să sesizeze inclusiv reprezentanții Fiscului.
Prestatori de servicii de plată sunt, conform legii amintite, instituțiile de credit, instituțiile emitente de monedă electronică, furnizorii de servicii poștale giro, instituțiile de plată și furnizorii specializați în servicii de informare cu privire la conturi.
Mai pot fi prestatori Banca Centrală Europeană și băncile centrale naționale, dacă nu acționează în calitate de autorități monetare sau în altă calitate ce implică exercițiul autorității publice, și statele membre sau autoritățile lor regionale ori locale, dacă nu acționează în calitatea lor de autorități publice.
Apariția noilor reguli înseamnă că prestatorii de servicii de plată vor avea obligații suplimentare pentru a garanta servicii cât mai eficiente, însă și pentru a proteja confidențialitatea și a îmbunătăți securitatea datelor bancare ale clienților.
Comentarii articol (0)