Concret, unitățile Fiscului refuză sau chiar ignoră cererile contribuabililor pentru acordarea dobânzilor. Astfel, firmele trebuie să se adreseze instanțelor pentru a-și obține banii ce li se cuvin. Partea bună este că, în același timp, se pot cere și daune.
„Contribuabilii pot cere o dobândă de 0.02% pentru fiecare zi de întârziere pe baza unei simple cereri. Totuși, practica ne-a arătat că, în general, dobânzile se acordă de instanța de judecată, administrațiile fiscale refuzând sau ignorând, de obicei, cererile de dobânzi. Totuși, în plus față de dobânda legală, pot solicita și daune pentru plata cu întârziere a sumelor de la bugetul de stat”, a explicat, pentru avocatnet.ro, Costin Manta, senior manager, taxe indirecte, Departamentul de asistență fiscală și juridică, EY România.
De exemplu, într-un caz din septembrie 2018, Tribunalul București a obligat Fiscul la plata dobânzii pentru rambursarea cu întârziere a TVA-ului, după ce o firmă ceruse dobânda, pe cale administrativă, în mai 2017. Alt caz găsit de redacția noastră este din iunie 2016, atunci când Tribunalul Hunedoara a obligat Fiscul la plata dobânzii cerute de o firmă în februarie și iulie 2015. În ambele cazuri, Fiscul refuzase acordarea dobânzilor.
Dobânda de 0,02% pe ziua de întârziere se poate cere, de obicei, la momentul la care se rambursează TVA-ul datorat de stat. Asta pentru că în acel moment se poate stabili exact ce dobândă trebuie plătită de Fisc. Aceasta acoperă, mai precis, perioada dintre prima zi de după termenul-limită de rambursare a TVA-ului și ziua plății efective a sumei.
„Dobânda se aplică începând cu perioada în care contribuabilul era îndreptățit să primească rambursarea TVA până în ziua în care o primește efectiv. În practică, poate fi vorba de perioade de luni de zile sau chiar ani. (...) În practică, dobânda este plătită în general la momentul unei hotărâri judecătorești definitive, dar există și situații în care organul fiscal competent aprobă solicitarea de plată a dobânzilor”, a subliniat Costin Manta. Practic, legislația stabilește că rambursarea cu întârziere trebuie compensată față de firme prin acordarea unei dobânzi.
Cererile de rambursare a TVA-ului sunt soluționate, conform legislației în vigoare, fie înainte, fie după o inspecție fiscală. În unele cazuri, rambursarea se face după o lună sau două și ulterior vine controlul Fiscului, dar în celelalte cazuri rambursarea poate dura destul de mult, în funcție de durata inspecției prealabile.
Inspecția fiscală durează până la 180 de zile în cazul marilor contribuabili, până la 90 de zile în cazul contribuabililor mijlocii și până la 45 de zile în cazul celorlalți contribuabili. „În practică, există cazuri în care aceste termene sunt depășite, ca urmare a suspendărilor, controalelor încrucișate, lipsei de personal, efectuarea mai multor inspecții fiscale în paralel etc.”, a atras atenția senior managerul de la EY.
Redacția noastră a informat recent despre întârzierile majore la rambursarea TVA-ului cu care se confruntă firmele de câteva luni bune. Situația este cunoscută de Guvernul Orban, care a anunțat că la rectificarea bugetară din această săptămână se vor aloca bani pentru rambursările restante de TVA.