Conform ANCOM, utilizatorul poate solicita rezilierea contractului, însă trebuie să țină cont de câteva aspecte regăsite în documentul deja semnat. Astfel, titularul contractului trebuie să aibă în vedere următoarele:
- dacă perioada contractuală inițială a expirat;
- ce penalități se aplică dacă solicită încetarea contractului, iar perioada inițială nu a expirat;
- termenul de depunere și operare a cererii de încetare a contractului (de exemplu, 30 de zile de la data depunerii cererii de către utilizator)
Cum poți depune cererea de încetare a contractului de telefonie
Rezilierea poate fi făcută telefonic sau în scris (transmisă prin poștă sau depusă personal la sediul furnizorului). ANCOM avertizează asupra faptului că, de regulă, furnizorii acceptă procesarea cererii de reziliere cu condiția ca utilizatorul să nu dețină echipamente oferite în custodie/chirie şi să nu aibă datorii către furnizor.
Unii furnizori oferă posibilitatea ca solicitarea de încetare a contractului să fie adresată și telefonic. Cu toate acestea, recomandat este ca aceasta să fie făcută în scris și transmisă prin poştă, cu confirmare de primire.
În cazul în care cererea este depusă personal, la un punct de lucru/magazin al furnizorului, utilizatorul ar trebui să ceară un număr de înregistrare pe care să îl păstreze ca dovadă a depunerii cererii de reziliere a contractului.
Obligațiile furnizorilor de telefonie, internet și televiziune
Furnizorii de servicii de telefonie, internet și televiziune de pe piața din România trebuie să publice online o serie de informații, într-un loc ușor accesibil, prezentate într-un mod vizibil și bine structurat. Iată care sunt acestea:
- informații legate de încetarea contractelor încheiate cu utilizatorii, dar și informații despre condițiile de modificare a contractului (procedură reglementată prin Decizia ANCOM nr.158/2015 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali);
- informații privind demersurile pe care utilizatorii trebuie să le facă pentru a obține încetarea sau modificarea contractului;
- adresa de e-mail, adresa poștală și numărul de telefon/fax, la care utilizatorul poate transmite cererea de încetare a contractului;
- formulare/cereri-tip, dacă se solicită completarea acestora, precum și informații legate de modalitățile prin care utilizatorii pot intra în posesia lor, dacă este cazul;
- informații legate de penalitățile care pot fi aplicate în cazul încetării anticipate a contractului, dacă astfel de penalități sunt percepute.
Cum poate fi modificat un contract de telefonie, internet și televiziune
Procedura de modificare a unui contract încheiat cu un furnizor de comunicații electronice este similară cu cea de reziliere, cu deosebirea că în această situație, inițiativa poate aparține și furnizorului de servicii.
Astfel, modificarea contractului se poate face la cererea utilizatorului, în condițiile prevăzute în contract sau pe baza negocierii directe cu furnizorul, dar și la inițiativa furnizorului. În anumite situaţii, furnizorul poate schimba clauze din contract dar, în acest caz, are obligaţia să-și informeze abonații despre conținutul modificărilor, prin intermediul unei notificări, transmisă cu cel puţin 30 de zile înainte de producerea acestora. În acest interval, dacă nu sunt de acord cu modificările, abonații pot renunţa la contract fără a plăti despăgubiri.
Furnizorul poate să transmită notificarea prin scrisoare, e-mail, SMS, fax sau prin intermediul contului de client al abonatului de pe site-ul furnizorului. Dacă notificarea va fi trimisă pe contul de client, aceasta trebuie să fie însoțită de un SMS și/sau e-mail de avertizare.
Indiferent de modul în care operatorul transmite notificarea, acesta trebuie să asigure transmiterea integrală a textului notificării, fără a face trimitere la alte surse de informare. De asemenea, notificarea trebuie să fie separată de orice material publicitar.
Ce poate face utilizatorul dacă furnizorul a modificat contractul fără notificare
ANCOM poate lua măsuri dacă furnizorul a modificat contractul fără să notifice sau nu a informat utilizatorii despre posibilitatea de a denunţa contractul fără penalităţi. Orice persoană aflată în această situație poate trimite sesizările pe site-ul ANCOM.
Dacă pentru încetarea contractului înainte de termen, operatorul aplică taxe cu o valoare considerată prea mare faţă de posibilele pierderi pe care le-ar avea furnizorul, utilizatorii se pot adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
Comentarii articol (4)