Concret, aplicația mobilă pentru accesul la registrul electronic al zilierilor se numește „Inspecția Muncii” și este disponibilă, încă din decembrie 2019, pentru telefoanele și tabletele cu sistem de operare Android sau iOS. Iar de sâmbătă a apărut și versiunea pentru desktop a registrului, care poate fi accesată aici.
După apariția aplicației mobile, registrul electronic al zilierilor a fost opțional, astfel că angajatorii încă puteau folosi registrul tipărit. Însă, după ce autoritățile au stabilit sâmbătă regulile registrului electronic prin Ordinul Ministerului Muncii 1.140/2020, acesta a devenit obligatoriu pentru firme și PFA-uri din aceeași zi. Evidența clasică tipărită nu mai este acceptată de-acum în relația cu autoritățile.
Pentru a obține acces la registrul electronic al zilierilor, firmele și PFA-urile au, de principiu, trei variante:
- să depună la sediul inspectoratului teritorial de muncă un dosar cu documentele enumerate în articolul de aici;
- să transmită prin e-mail la inspectoratul teritorial un dosar cu versiunea electronică a documentelor respective;
- dacă sunt angajatori, să folosească direct utilizatorul și parola pe care le au pentru Revisal pentru a accesa registrul zilierilor.
Cei care au nevoie de îndrumare pot transmite un e-mail la adresa suportzilieri@inspectiamuncii.ro, conform Inspecției Muncii. Centrul de suport tehnic este activ de luni până vineri între orele 9:00 - 18:00. Înainte de a trimite un asemenea mail însă, angajatorii ar trebui să arunce o privire peste următoarele documente puse la dispoziție de autorități:
- manualul de utilizare pentru aplicația mobilă „Inspecția Muncii”;
- manualul de utilizare pentru aplicația web de pe site-ul Inspecției Muncii;
- răspunsuri la întrebări frecvente privind registrul electronic al zilierilor.
În aprilie 2019, s-a stabilit ca registrul tipărit al zilierilor să fie înlocuit de o versiune electronică a acestuia. Totuși, pentru ca registrul electronic să devină accesibil, trebuia ca Inspecția Muncii să vină cu o aplicație specială, iar Ministerul Muncii să emită un ordin cu reguli de completare și transmitere a acestuia. Deși aplicația mobilă apăruse din decembrie 2019, ministerul a dat ordinul joi, iar prevederile sale au devenit obligatorii sâmbătă. Odată cu intrarea în vigoare a Ordinului Ministerului Muncii 1.140/2020, registrul electronic al zilierilor a devenit obligatoriu.
Registrul electronic al zilierilor funcționează similar Registrului general de evidență a salariaților (Revisal), doar că este folosit pentru înregistrarea lucrătorilor cu ziua. În registrul electronic trebuie înregistrați toți zilierii cu care colaborează o firmă sau o PFA, în ordinea cronologică, iar transmiterea lui către autorități se face zilnic, înainte de începerea activității.
După cum stabilește Legea 52/2011, nerespectarea obligațiilor legate de întocmirea și completarea registrului zilierilor poate aduce amenzi de până la 6.000 de lei. Astfel, și după apariția registrului electronic, cei ce nu respectă regulile privind ținerea și completarea acestuia pot fi sancționați la fel.