Vorbim, mai exact, de Legea nr. 102/2020 pentru modificarea Legii societăţilor nr. 31/1990, ale cărei prevederi se vor aplica începând de duminică. Documentul vine cu multe vești bune pentru cei care vor să-și facă firme pentru că subțiază birocrația și elimină unele interdicții de la înființarea firmelor (detalii, aici).
Una dintre prevederi este că la registrul comerțului nu mai trebuie duse, la înființarea societății și la schimbarea sediului social, avizul de la vecini privind schimbarea destinației de locuință a imobilelor, atunci când se declară că sediul social respectiv nu va servi ca loc de desfășurare concretă a unei activități - practic, dacă se va folosi ca simplă adresă de corespondență, stabilirea unui sediu social fiind obligatoriu pentru toate firmele care vor să activeze în România.
Schimbarea destinației unui imobil este însă o procedură separată de ideea de înființare a unei firme sau de schimbare a unui sediu social. Practic, vorbim de transformarea regimului de funcționare a unui apartament dintr-un bloc de locuințe din loc de reședință în spațiu ce va fi folosit apoi pentru activități comerciale. Legea asociațiilor de proprietari prevede obligația de a obține de la vecini acordul pentru o atare schimbare și mai mult decât atât.
Schimbarea destinației locuințelor și a spațiilor cu altă destinație se face neapărat cu avizul scris al comitetului executiv al asociației și cu acordul scris, prealabil, al proprietarilor direct afectați (adică cei cu care se învecinează apartamentul respectiv, pe plan orizontal și vertical -- vecinii de la același nivel și cei de deasupra și de dedesubtul apartamentului).
Proprietarii sunt nevoiți să semneze cu vecinii direct afectați convenții prin care se declară activitatea care se va desfășura în acel spațiu și numărul de persoane în funcție de care vor fi calculate cheltuielile pe număr de persoane. Încălcarea acestor condiții din Legea asociațiilor de proprietari se sancționează cu o amendă între 5.000 și 10.000 de lei.
Noutatea din Legea societăților, care se va aplica de duminică, nu vizează acest mecanism al schimbării destinației apartamentului din locuință în sediu pentru activități comerciale. Cei care vor doar să stabilească un sediu social ca o adresă de corespondență și relaționare cu firma într-un apartament, chiar și cu destinație de locuință, o vor putea face, de acum încolo, fără să mai ducă avize de la vecini la registrul comerțului.
Avizele vor fi însă în continuare obligatorii atunci când se desfășoară efectiv o activitate economică în apartament.
În fine, merită amintită aici o propunere legislativă care a trecut tacit de Senat în toamna lui 2019 și care vizează activitățile comerciale desfășurate în apartamente: mai exact, se dorește suspendarea activității celor care își deranjează vecinii - practic, oferirea unor drepturi vecinilor afectați pentru a putea închide activitățile de bloc care le produc neplăceri.
Comentarii articol (6)