Taxele de mediu
Companiile pot desfășura activități care să implice obligația de a achita diverse taxe sau contribuții către Fondul de mediu.
De exemplu, există o contribuție de 2% din veniturile din vânzarea deșeurilor, o contribuție de 2 lei/kg pentru introducerea pe piața națională a bunurilor ambalate, o ecotaxă de 0,15 lei/bucată pentru pungile de transport sau o contribuție de 4 lei/kg de baterii și acumulatori portabili pentru introducerea lor pe piață.
Toate aceste obligații de plată (și nu numai) se declară autorităților prin intermediul declarației de mediu, despre care am scris recent și care este reglementată prin Ordinul Ministerului Mediului 591/2017.
Contribuția la fondul de handicap
Aici vorbim de o obligație care vizează companiile mari, adică cele care au pe puțin 50 de salariați. Conform Legii 448/2006, acestea trebuie să angajeze persoane cu handicap într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de salariați.
În caz contrar, firmele sunt obligate să plătească lunar la stat o contribuție ce reprezintă salariul minim brut pe țară înmulțit cu numărul de locuri de muncă în care nu s-au angajat persoane cu handicap.
Cu alte cuvinte, trebuie achitată la stat suma care ar fi plătită în mod normal pentru salariații cu handicap necesari pentru respectarea procentului de 4%. De exemplu, la 50 de angajați, este necesar ca doi dintre ei să fie persoane cu handicap (indiferent dacă salarizarea lor este cea minimă sau una superioară).
Taxele locale
Nu ne referim aici la impozitele locale pentru clădiri, terenuri și mijloace de transport, ci la taxe diferite de acestea, prevăzute de Codul fiscal.
Taxa pe clădiri este datorată pentru clădirile proprietate publică sau privată a statului ori a unităților administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosință oricăror entități, altele decât cele de drept public. Taxa este datorată de concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosință, în condiții similare impozitului pe clădiri. Când se datorează taxa pe clădiri, nu se plătește impozitul pe clădiri și invers.
În cazul taxei pe terenuri, aceasta este valabilă pentru terenurile proprietate publică sau privată a statului ori a unităților administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosință oricăror entități, altele decât cele de drept public. De asemenea, taxa o datorează concesionarii, locatarii, titularii dreptului de administrare sau de folosință, în condiții similare impozitului pe teren.
Codul mai face referire și la taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor și autorizațiilor, care se plătește autorităților locale. De exemplu, taxa se achită pentru eliberarea certificatelor de urbanism, eliberarea autorizațiilor de construire sau eliberarea autorizațiilor sanitare de funcționare.
Apoi avem și taxa pentru folosirea mijloacelor de reclamă și publicitate, care se referă, în esență, la serviciile de reclamă și publicitate și la afișajul pentru reclamă și publicitate. Desigur, mai există și taxe speciale (servicii publice locale, promovarea turistică) sau alte taxe (folosirea temporară a locurilor publice, pentru activitățile cu impact asupra mediului înconjurător).
Accizele
Conform Codului fiscal, accizele armonizate reprezintă taxe speciale percepute direct sau indirect pentru consumul alcoolului și al băuturilor alcoolice, tutunului prelucrat și produselor energetice (benzina, motorina etc.) și energiei electrice. Totodată, există și accizele nearmonizate, care sunt taxe speciale percepute pentru produsele din tutun încălzit și lichidele cu conținut de nicotină pentru țigările electronice.
Taxe pentru jocurile de noroc
Codul fiscal prevede că firmele trebuie să achite lunar, printre altele, impozitul reținut la sursă în luna anterioară pentru veniturile din premii și jocuri de noroc.
Totodată, mai există și obligația plății taxei anuale pentru autorizația de exploatare a jocurilor de noroc, pe care o datorează organizatorii de jocuri de pariuri, jocuri de noroc, jocuri bingo la TV, pariuri online, jocuri bingo online sau jocuri de noroc online. Așa prevede Ordonanța de urgență a Guvernului 77/2009.
Taxa de reziliere pentru serviciile de telefonie mobilă
În acest caz nu vorbim de o taxă în adevăratul sens al cuvântului. Practic, operatorii de telefonie mobilă au voie să ceară despăgubiri atunci când clienții lor decid să înceteze mai repede contractele pentru serviciile de telefonie mobilă.
Despăgubirile pot fi cerute, în esență, numai dacă există, cu adevărat, un prejudiciu. De exemplu, o asemenea taxă de reziliere se poate aplica dacă, în urma semnării contractului de telefonie, s-au obținut dispozitive la preț redus (telefoane inteligente, tablete) sau s-a beneficiat de reduceri ale costurilor lunare ale abonamentelor.