De ce e importantă monitorizarea comunicării?
Într-un magazin din viața reală, intră oameni în fiecare zi. Din toți acești oameni care intră, unii cumpără produse, alții nu. Multă vreme, magazinele n-au încercat să numere oamenii care intrau și să lege acest număr de comenzile realizate. Apoi, s-a întâmplat o revoluție. Magazinele vechi aveau portari care erau obligați, printre altele, să numere oamenii care intrau. O dată la ceva timp, cineva trecea pe la portari și le cerea detalii despre numărul de oameni care au intrat. Așa se consolidau primele forme de statistică de vânzare. De acolo, lucrurile au evoluat extrem de mult și extrem de repede. Astăzi, chiar și magazinele din viața reală, multe dintre ele, au softuri care numără clienții care le calcă pragul și leagă acest număr de vânzări. Magazinele online au dus arta acestor statistici intr-o zonă extrem de înaltă, unde nu doar numărul contează, ci și sursa de unde vin oamenii, tipul de dispozitiv de pe care navighează și multe altele.
Știu, te gândeșți de ce-ți spun toate astea. Te gândești, poate, că în comunicare nu vinzi nimic. Eu n-aș fi de acord cu tine, dacă gândești așa. În comunicare, totul este despre vândut ceva. Vești bune, vești rele, cifre, minciuni și promisiuni, toate sunt produse pe care încerci să le ambalezi cât mai bine și să le furnizezi unor oameni care să le creadă. Ce e asta, dacă nu o vânzare? În fond, prețurile cele mai grele sunt cele care nu se plătesc în bani.
Pornind de la acest aspect, e vital, deci, să îți dai seama care e rezultatul comunicării tale. Câți oameni au văzut mesajul tău, cum l-au perceput și ce feedback au, care e procentul celor care nu înțeleg și procentul celor care au înțeles ce vrei să spui. Nu putem absolutiza, bineînțeles. N-o să ai o acuratețe de 100% la numerele astea. Pe unele probabil că va fi extrem de greu să le urmărești.
E vital, însă, să îți stabilești niște lucruri înainte de a începe procesul de monitorizare a comunicării tale:
- Stabilește ce anume îți doreșți de la monitorizarea pe care vrei să o faci (să colectezi feedback, să rafinezi audiența, să testezi eficacitatea instrumentelor de comunicare)
- Leagă monitorizarea direct de audiență, tipul de mesaj folosit și toate specificitățile planului tău de comunicare, pentru că va fi important în viitor să foloseșți aceste numere pentru a observa cât de eficient e planul tău de comunicare.
- Stabilește-ți o serie de indicatori de monitorizare (ex. Mesajul să fi fost citit de peste 80% dintre oamenii cărora l-ai adresat).
- Leagă rezultatele monitorizării de acțiuni viitoare, efective, de modificare a planului de comunicare (ex. Dacă 20% n-au citit mesajul, atunci trebuie să ajungi la ei prin alt tip de conținut sau prin alte instrumente de comunicare).
- Stabilește cine se va ocupa de monitorizare, dacă e vorba despre o echipa extinsă ori dacă e nevoie să lucrezi cu oameni din diverse departamente pentru implementarea planului de monitorizare
Cum se poate face monitorizarea comunicării?
Spuneam, în articolele trecute, că putem vorbi despre comunicare directă sau comunicare indirectă. În funcție de tipul de comunicare pe care îl alegi, îți poți construi un mecanism de monitorizare și feedback aplicabil tuturor acestor situații.
Unul dintre documentele extrem de utile pe care te sfătuiesc să le parcurgi pentru a vedea modul practic în care se recomandă monitorizarea activităților de comunicare de către o instituție importantă este Instrumentul de evaluare a comunicării, material realizat de Comisia Europeană. Printre altele, în acest material se detaliază modul în care se evaluează conferințele, newsletterele, evenimentele de PR, conferințele de presă, activitățile din social media, aplicațiile de mobil și multe altele. Materialul este extrem de practic și cred că acoperă o bună parte din situațiile pe care le țintești prin planul de comunicare.
Articolul pe care tocmai l-ai citit este un fragment din una dintre lecțiile cursului nostru Comunicare internă. Construiește armonie în echipă și punți de legătură cu managementul. Avem și alte cursuri care pot antrena minți curioase pe platforma Inteligo.ro.
La inteligo.ro poți urma online cursuri de tot felul, în ritmul ales de tine. Dar pe lângă dorința de a împărtăși experiențele și informațiile pe care noi le avem, ne dorim și să intrăm în contact direct cu oamenii care ne urmăresc. De aceea, în fiecare săptămână vom veni cu subiecte noi de dezbătut legate de noi, oamenii, și de mecanismele care ne ajută să evoluăm constant în viață și carieră.
Comentariile sunt încurajate. :)
Comentarii articol (0)