Măsura se găsește în Ordinul ANOFM nr. 342/2020, publicat marți în Monitorul Oficial și care face posibilă depunerea online a documentelor necesare obținerii ajutorului de șomaj, așa încât ele să poată fi trimise prin e-mail, în copie conformă cu originalul, sub semnătura persoanei care depune documentele.
Însă, pentru două documente e nevoie de semnătură electronică extinsă. Mai exact, este vorba despre cererea de acordarea a indemnizației de șomaj și declarația pe propria răspundere din care să rezulte că solicitantul nu are loc de muncă. Aceste acte se vor trimite sub semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat.
Decretul prezidențial privind starea de urgență în contextul coronavirusului pe teritoriul României stabilește însă ca deziderat ca toate cererile pentru acordarea beneficiilor și prestațiilor sociale (deci și șomaj) să poată fi depuse și electronic, cu limitarea cât mai mult a contactului dintre cetățean și autoritate, cerința semnăturii electronice poate părea excesivă. În România, semnătura electronică nu este un instrument extrem de răspândit printre persoanele fizice, fiind mai degrabă folosit de firme. Iar folosirea acestui instrument presupune costuri.
Bine de știut! Redacția noastră a explicat în acest material de câte tipuri este semnătura electronică și care sunt diferențele dintre acestea.
Potrivit ordinului publicat, toate dosarele înregistrate se centralizează în sistemul informatic al ANOFM, pentru care lunar, sau ori de câte ori este nevoie, se vor genera rapoarte cu informații despre data înregistrării, nume/prenume și identificator unic de anonimizare a codului numeric personal. Astfel de rapoarte și evidențe se vor întocmi pentru:
- dosarele persoanelor care au dreptul la indemnizaţia de şomaj;
- dosarele celor care nu beneficiază de indemnizaţie de şomaj, dar solicită un loc de muncă;
- deciziile referitoare la stabilirea, respingerea, suspendarea/încetarea şi repunerea în plată a dreptului de indemnizaţie de şomaj.
Tot pentru a simplifica procedura de solicitare a șomajului, de pe lista actelor necesare acordării indemnizației s-au scos și înlocuit anumite documente. Astfel, certificatul de căsătorie (acolo unde este cazul) nu mai e pe listă. În plus, adeverința medicală e înlocuită de o declarație pe propria răspundere din care să rezulte că solicitantul nu are restricţii medicale care să-l împiedice să presteze o anumită muncă.
Pentru binele nostru și al celor din jur, e important să evităm cât mai mult deplasările în această perioadă. Noi, avocatnet.ro, îți venim în ajutor cu campania România online, unde te informăm zilnic despre toate lucrurile pe care le poți rezolva online în relația cu statul, fără să te mai duci la ghișeele autorităților. În acest fel, tu îți poți continua activitatea cât mai aproape de normal chiar și în aceste zile, dar te poți feri în același timp de riscuri, protejându-i, prin asta, și pe ceilalți membri ai comunității tale.
Urmărește campania noastră aici, inventariem rând pe rând toate serviciile și procedurile la care ai acces direct din fața calculatorului, ca cetățean sau ca firmă.
Dacă știi și alte autorități care lucrează online sau dacă ești o instituție care lucrează online, trimite-ne un e-mail la redactie(@)avocatnet.ro și o să te ajutăm la răspândirea informațiilor, astfel încât să ajungă la cât mai mulți oameni care ar putea beneficia de ele.
Comentarii articol (8)