avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 274 soluții astăzi
Acasă Subiect: semnatura electronica calificata
Subiect: semnatura electronica calificata
ACCES PREMIUM
Noua lege a ONRC

UPDATE Oficial: Avem modelele pentru versiunile electronice ale actului constitutiv și certificatului de înregistrare pentru societăți, dar și alte acte procedurale

avocatnet.ro în Aspecte juridice
25 Noiembrie 2022 | 0 | 1692 | Timp de citire: 1 min.

Societățile vor putea avea, în curând, acte constitutive și certificate de înmatriculare direct sub formă de documente electronice, așa cum reiese din noua lege a relației dintre persoanele fizice și juridice și Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Modelele pentru versiunile electronice ale celor două acte au fost oficializate joi de Ministerul Justiției (MJ), împreună cu alte modele de documente necesare aplicării noii Legi a ONRC. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Hotărârile judecătorești vor putea fi semnate, în curând, și electronic

avocatnet.ro în Mediul juridic
21 Noiembrie 2022 | 0 | 450 | Timp de citire: 1 min.

Noua lege privind organizarea judiciară, care va intra în vigoare din 16 decembrie, va introduce posibilitatea ca hotărârile judecătorești să poată fi semnate și electronic. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Având un regulament intern, micii angajatori pot folosi semnătura electronică în relațiile de muncă

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Octombrie 2022 | 0 | 705 | Timp de citire: 3 min.

Condițiile de utilizare a semnăturii electronice în cadrul relațiilor de muncă trebuie incluse, conform Codului muncii, în cadrul regulamentului intern sau contractului colectiv de muncă. Aceasta era una dintre chestiunile de care nu se puteau folosi micii angajatori care au fost scutiți de obligația de a avea un regulament intern o perioadă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În câteva luni, înființarea unei societăți se va putea derula în totalitate online, nu doar parțial, ca acum

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 August 2022 | 0 | 2371 | Timp de citire: 2 min.

Noul cadru legal al relației dintre persoanele fizice și juridice și Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) prevede introducerea în premieră a unei proceduri prin care societățile să poată fi înființate în totalitate online. Procedura actuală de înființare a companiilor se poate derula numai parțial online. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Actele constitutive ale firmelor vor putea fi încheiate direct electronic, folosind modelele oficiale ale autorităților

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Iulie 2022 | 0 | 1233 | Timp de citire: 2 min.

Una dintre schimbările importante care se vor introduce curând în relația cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) este că actele constitutive ale societăților vor putea fi încheiate și electronic, acestea fiind semnate electronic de fondatori sau de reprezentanții lor. În acest sens, Ministerul Justiției urmează să emită un ordin cu formularele-tip de acte constitutive care vor fi disponibile pentru încheiere electronică. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder De-acum, identificarea persoanei la distanţă prin mijloace video este recunoscută doar dacă furnizorul acestor servicii are avizul ADR

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Iulie 2022 | 3 | 6577 | Timp de citire: 7 min.

Identificarea persoanei la distanță prin video ca procedură care echivalează, practic, cu prezența fizică a unei persoane, cu actul său de identitate, la ghișeu, se face, de câteva luni, după rigori stabilite printr-un act normativ. Astfel, furnizorii de servicii privind semnătura electronică, băncile, dar și primăriile, direcțiile de taxe și impozite, Fiscul ș.a.m.d. pot folosi procedurile de identificare prin video a persoanelor pentru chestiuni pe care până acum le puteau face doar dacă se prezentau la ghișeu cu buletinul. Pentru cei pentru care deplasarea este fie anevoioasă, fie practic aproape imposibilă, noile norme sunt un mare pas înainte la nivel legislativ pentru folosirea tehnologiei pentru chestiuni curente în relația cu statul și nu numai. Pentru ca operatorii economici sau instituţiile care folosesc identificarea la distanţă să se poată alinia la noile reguli, autoritățile au stabilit, în noiembrie 2021, o perioadă de tranziție, ce s-a încheiat săptămâna trecută, astfel că, de-acum, identificarea persoanei la distanţă prin mijloace video este recunoscută doar dacă furnizorul de astfel de servicii este avizat de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR). Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Normele Legii SSM, modificate oficial - folosirea semnăturii electronice în fișele de instructaj SSM, modificări legate de accidentele de muncă și bolile profesionale

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Martie 2022 | 0 | 5776 | Timp de citire: 4 min.

Normele de aplicare ale Legii securității și sănătății în muncă (SSM) nr. 319/2006 au fost modificate luni, printr-o hotărâre de Guvern publicată în Monitorul Oficial, ce prevede punerea în aplicare a noutăților privind semnarea electronică a documentelor de muncă, aduce o serie de simplificări procedurilor privind accidentele de muncă din străinătate în cazul lucrătorilor unor angajatori români, dar ce conține și modificări la declararea și cercetarea bolilor profesionale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ghid pentru angajatori: Ce trebuie să știi din momentul în care fișele de instruire SSM vor putea fi semnate electronic

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
8 Martie 2022 | 0 | 2493 | Timp de citire: 3 min.

Normele de aplicare ale Legii nr 319/2006 a securității și sănătății în muncă (SSM) au fost modificate la începutul acestei săptămâni, cu ocazia oficializării unei hotărâri de Guvern, printre schimbări numărându-se și punerea în practică a semnării electronice în documentele din domeniu SSM, cum ar fi fișa de instructaj individuală sau cea colectivă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Semnarea electronică a actelor de muncă: Ce să le explici angajaților tăi cu privire la procesele de semnare și care sunt eventualele riscuri

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Decembrie 2021 | 0 | 2294 | Timp de citire: 9 min.

De când a apărut în Codul muncii prevederea expresă că actele de muncă se pot semna și cu semnătură electronică, în rândul multor angajați au apărut întrebări privind „siguranța” acestor semnături. Sceptici, angajații consideră adesea, dacă ne uităm peste îngrijorările formulate, că firmele, cele care plătesc semnăturile pentru ca ei să le folosească la birou, ar putea să le folosească împotriva lor, să semneze în locul lor ș.a.m.d.. Majoritatea nelămuririlor vin adesea din necunoaștere - aici, a tehnologiei din spatele semnăturilor electronice și a diferențelor între tipurile de semnături - dar și din neîncrederea pe care o au aceștia față de patronii afacerilor pentru care lucrează. De cealaltă parte, angajatorii ar trebui să înțeleagă că e important să le explice salariaților cum funcționează aceste semnături. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce mențiuni trebuie să aibă un CIM în care semnarea documentelor de muncă se face exclusiv electronic

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
20 Septembrie 2021 | 1 | 1762 | Timp de citire: 3 min.

În contextul în care telemunca și munca la domiciliu sunt din ce în ce mai răspândite la nivel național, nevoia de a semna electronic documentele de muncă este resimțită de tot mai mulți angajatori, dar și salariați. Ușurința de a semna documente în format digital ajută cele două părți - și pe angajator, și pe salariat - să își înceapă mai repede colaborarea, față de metoda clasică de a semna olograf ce presupunea trimiterea documentelor prin poștă sau curier. Totuși, pentru ca o relație de muncă să aibă loc exclusiv digital există o serie de aspecte care trebuie neapărat bifate. Citește articolul