1. PFA-urile și ceilalți profesioniști primesc indemnizația de 75% din câștigul salarial mediu brut proporțional cu zilele de întrerupere a activității?
În articolul XV din OUG nr. 30/2020 este prevăzută "o indemnizație lunară de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020". Potrivit OUG nr. 32/2020, documentele pentru această indemnizație se trimit electronic agențiilor teritoriale de plăți și inspecții sociale "până pe data de 10 a lunii curente pentru plata indemnizației din luna anterioară". Depunerea documentelor pentru perioada 16-31 martie 2020 se face, așadar, între 1 și 10 aprilie.
Firește, nu toate PFA-urile sunt în aceeași situație: pentru unele întreruperea activității a survenit mai târziu decât pentru alții, prin urmare, sunt afectați pentru o perioadă mai mică de timp decât alții. Printre beneficiari și contabili a apărut întrebarea: toată lumea are dreptul la aceeași sumă de bani? Este de așteptat ca sumele oferite să difere, respectiv să fie oferite proporțional cu întreruperea activității (atenție! nu reducerea ei, ci întreruperea totală).
2. Cei care obțin bani din alte surse au dreptul la această indemnizație?
Indemnizația de 75% pentru profesioniști nu este condiționată în vreun fel, mai exact, nu scrie că nu se poate acorda dacă se obțin venituri din alte surse, dacă solicitantul e pensionar, salariat sau dacă obține bani din chirii. Prin urmare, așa cum arată reglementarea la acest moment, pare posibil de obținut această indemnizație și de către astfel de solicitanți. Într-un grup de contabili de pe Facebook însă, cineva relata recent că agenția de plăți a refuzat ideea acordării acestor bani unui solicitant pensionar care obține venituri din activități independente, pe motiv că primește totuși un venit - pensia. Reglementarea nu este însă limitativă expres în niciun fel la acest moment.
Nu este exclus însă ca reglementarea acestei indemnizații și acordarea ei să fie restrânsă în următoarele zile. Cu atât mai mult cu cât indemnizația pentru cei care câștigă din drepturi de autor se dă doar dacă solicitanții obțin venituri exclusiv în acest fel. Într-o intervenție în direct la EuropaFM de astăzi, ministrul muncii a lăsat să se înțeleagă faptul că reglementările actuale ale indemnizației de șomaj tehnic și celei pentru profesioniști au ceva scăpări care le pot permite celor care au totuși bani să profite de aceste ajutoare acordate de stat deși nu au neapărat nevoie de ele. Mai exact, a spus ministrul, ajutoarele sunt menite să-i ajute pe cei care chiar nu mai au bani, nicio altă sursă de venit. Prin urmare, vor veni cu noi modificări/clarificări ale ordonanțelor în perioada următoare.
3. Administratorii firmelor au dreptul la indemnizație?
O problemă foarte des ridicată în ultimele zile este referitoare la dreptul pe care îl au administratorii firmelor la indemnizația pentru profesioniști. Aici, părerile sunt împărțite. De pildă, expertul contabil Cristi Rapcencu e de părere că administratorii nu au dreptul să beneficieze de această indemnizație. Cei de la Saga Software, de altă părere, susțin că "cei care au contracte de administrare, de mandat, etc. cu firme sau alte entități afectate de întreruperea activității, vor fi tratați ca alți profesioniști și se va proceda și în cazul lor similar celor care sunt PFA, II, etc".
Cei care cred că administratorul ar avea dreptul la această indemnizație se bazează pe încadrarea lui în ipoteza aceasta din OUG 30: "Pentru angajații încadrați cu contract individual de muncă, angajatorul solicită indemnizația pe baza documentelor prevăzute la art. XII alin. (1). În cazul în care personalul este încadrat prin altă modalitate prevăzută de lege, acesta va beneficia de prevederile art. XV (adică indemnizația pentru profesionști - n.red.)". Cu toate acestea, nu se poate folosi termenul de "încadrare" pentru administratorul unei firme, având în vedere reglementarea acestuia din Legea societăților.
Tot astăzi, în intervenția de la EuropaFm, ministrul muncii a recunoscut că aici există o problemă de acoperire a reglementării la acest moment. Ministrului i-a fost prezentată o situație destul de frecvent întâlnită în practică: X este asociatul unic și administrator în cadrul unui cabinet medical și nu are contract de muncă cu cabinetul pentru a putea fi acoperit în alt fel. Exact cum spuneam mai sus, ministrul a promis că se lucrează acum la modificări suplimentare pentru a acoperi scăpările din reglementare.
4. Trebuie depusă declarația unică pentru marcarea întreruperii activității?
Suspendarea activității PFA-ului, la fel ca și încetarea ei în cursul anului fiscal trebuie reflectate în declarația unică printr-o nouă depunere a declarației, în cel mult 30 de zile de la data producerii evenimentului, potrivit Codului fiscal. Altfel spus, Fiscul trebuie anunțat prin depunerea din nou a declarației și bifarea ei corespunzător despre suspendarea sau încetarea activității (suspendarea sau încetarea activității va presupune în unele cazuri și recalcularea contribuțiilor datorate obligatoriu - subiectul e detaliat aici).
În acest context, având în vedere că PFA-ul declară că și-a întrerupt activitatea, în documentele depuse la agenția de plăți, expertul contabil Cristi Rapcencu consideră că ar trebui depusă și declarația unică cu bifarea căsuței referitoare la întreruperea activității. Apoi, ar trebui acționat simetric pentru reluarea activității.
5. Indemnizația se acordă și avocaților?
Dificultatea răspunsului vine aici de la modul cum unii interpretează noțiunea de "profesionist" și cum o fac alții. În aceeași intervenție la EuropaFM, de astăzi, ministrul a promis că va fi clarificată și această situație, curând și că s-a consultat cu ministrul justiției și cu barourile pe acest subiect.