Minimizarea cât de mult posibil a expunerii la virus este esențială pentru o perioadă de timp pe care, la acest moment, nu o putem aprecia ca întindere. Faptul că firmele își vor putea relua activitatea, dacă au fost închise, că oamenii nu vor mai fi ținuți la domiciliu cu ordonanțe militare ș.a.m.d. nu înseamnă că lucrurile își vor reveni la normal din 15 mai sau de la 1 iunie.
Adresându-se tuturor statelor membre ale Uniunii Europene, Agenția Europeană privind sănătatea și securitatea la locul de muncă recomandă firmelor prudență în organizarea muncii în perioada următoare. Este de dorit ca firmele să cântărească foarte bine posibilitatea ca angajații care au lucrat și până acum acasă, în regim de telemuncă, să continue să o facă.
Fiecare angajator trebuie să facă o analiză a condițiilor de muncă pe care le are și a riscurilor implicate dacă toți angajații se vor întoarce la muncă. Dacă adaptarea condițiilor de muncă este costisitoare sau imposibilă astfel încât, de pildă, angajații să nu ajungă "se să aglomereze" în birouri, la cantină ș.a.m.d., atunci aceștia, în măsura posibilului, ar trebui să continue să lucreze de acasă.
Agenția europeană le propune firmelor să facă următoarea analiză: care activități sunt esențiale și care nu, ce servicii ar trebui prestate la telefon, mai degrabă decât față în față, e nevoie ca toți oamenii din X sau Y departament să fie prezenți la muncă, în același timp, e nevoie de prezența terților în incinta biroului sau se poate reduce prezența acestora prin creșterea folosirii serviciilor de curierat? Sunt persoane expuse cele care lucrează la recepții, paznicii, cei care intră zilnic în contact cu persoanele terțe care aduc în firmă diverse documente, precum cele contabile sau juridice ș.a.m.d.
Așa cum sublinia recent un specialist în relații de muncă de peste ocean pentru publicația INC.com, Travis Vance, distanțarea socială nu va fi privită la fel, ca idee, de toți angajații și mulți fie se vor opune, fie vor fi extrem de reticenți sau vor trata cu superficialitate măsurile impuse la locul de muncă, precum cele de respectare a igienei. Acesta merge până la a le sugera companiilor să descurajeze mici adunări de pe holuri, de la spațiile închise de fumat ș.a.m.d.
Persoanele care sunt nevoite să intre în contact cu clienții sau terți zilnic vor trebui, cel mai probabil, dacă nu o va impune statul, să poarte cel puțin măști, dacă nu și alte tipuri de echipamente de protecție. Dacă statul ne va obliga sau nu să purtăm aceste măști și în ce circumstanțe este o chestiune pe care, la acest moment, nu o știm cu certitudine.
Cu toate acestea, dacă se implementează purtarea unor echipamente de protecție la locul de muncă, angajatorii trebuie să le facă salariaților traininguri pe tema folosirii corecte a acestora. Instruirea angajaților, la modul general, nu doar cu privire la aceste echipamente, va fi esențială în următoarea perioadă, întrucât angajații trebuie să conștientizeze și să își asume măsurile minime sanitare ce se impun la locul de muncă, măsuri cu care, cu siguranță, nu erau obișnuiți până acum și care ar putea fi privite ca exagerări.
Dacă e vorba de echipamente de protecție, chiar de banalele măști, angajatorul este cu atât mai interesat să le facă instructaje angajaților privind folosirea acestor echipamente pentru că ele reprezintă o cheltuială pe care, cel mai probabil, angajatorul o va suporta - nu în ideea de împărțire a costurilor cu angajații, care este exclusă, întrucât legislația de sănătate și securitate în muncă pune costurile asigurării condițiilor acestea în sarcina angajatorului, ci în ideea în care e puțin probabil ca statul să contribuie în vreun fel la sprijinirea firmelor cu astfel de echipamente de protecție. Mai exact, angajatorul va cheltui bani pentru a le asigura condiții sanitare bune de muncă și va dori să vadă că acele cheltuieli nu au fost în zadar.
Notă: În 2019, avocatnet.ro a realizat o campanie informativă dedicată informării angajatorilor despre obligațiile pe care le au în domeniul SSM. Toate articolele publicate în campanie pot fi citite aici.
Comentarii articol (0)