Legea 19/2020 este actul normativ de bază care stabilește cum se acordă, în mod normal, liberele plătite ale părinților. Dacă ordonanța a venit cu reguli speciale care se aplică deja din 14 mai 2020, cele două legi au apărut marți în Monitorul Oficial și se vor aplica de vineri.
Pentru a înțelege mai bine contextul, toate trei actele fac referire la alineatele (1) și (1^1) ale articolului 1 din Legea 19/2020. Primul alineat face referire la posibilitatea acordării liberelor plătite la suspendarea cursurilor școlare, iar al doilea face referire la acordarea liberelor plătite inclusiv în perioada vacanțelor școlare, dacă sunt suspendate cursurile din cauza decretării stării de urgență.
Concret, iată prevederile care se vor „intersecta” în curând:
- OUG 70/2020 (deja în vigoare din 14 mai): „Prin excepție de la prevederile art. 1 alin. (1) și alin. (1^1), precum și ale art. 4 din Legea nr. 19/2020, cu modificările și completările ulterioare, pentru anul 2020, numărul de zile libere plătite pentru unul dintre părinți se stabilește până la încheierea cursurilor anului școlar 2019-2020, în condițiile legii, cu aplicarea prevederilor art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 217/2020.”
- Legea 59/2020 (în vigoare din 22 mai): „Prin excepție, în anul 2020, prevederile alin. (1) și (1^1) se aplică și pe perioada imediat următoare încetării stării de urgență, până la încheierea anului școlar.” (acesta va fi viitorul alineat 1^2 al articolului 1)
- Legea 61/2020 (în vigoare din 22 mai): „Prin excepție, în anul 2020, prevederile alin. (1) și (1^1) se aplică și pe perioada imediat următoare încetării stării de urgență, până la finalizarea cursurilor şcolare aferente semestrului al II-lea.” (acesta va fi tot viitorul alineat 1^2 al articolului 1)
Astfel, dacă Ordonanța 70 și Legea 61 prevăd, în esență, că liberele plătite se acordă părinților numai până la finalizarea cursurilor aferente semestrului al doilea al anului școlar 2019-2020, Legea 59 prevede că libere se acordă inclusiv în timpul vacanței de vară, din moment ce face parte efectiv din anul școlar.
Având aceste trei acte normative care se contrazic într-o oarecare măsură, întrebarea cea mai importantă este care dintre ele se aplică? Din moment ce șeful statului n-a intervenit, deși putea, la semnarea celor două legi (de exemplu, să ceară reexaminarea), acum singura variantă mai este ca Guvernul să intervină printr-o nouă OUG, dar înainte ca cele două legi să intre în vigoare.
Dacă nici Guvernul nu va interveni, lucrurile se vor complica în practică și va exista riscul apariției unor probleme. Pentru a încerca să obținem un strop de claritate, am cerut Guvernului un punct de vedere oficial, să vedem dacă are de gând să intervină prin OUG pentru a rezolva situația. Iar dacă nu va interveni, să ne spună ce regulă se va aplica efectiv.
Comentarii articol (4)