În Planul de acțiuni pentru implementarea Programului Național de Reformă 2020 și a Recomandărilor Specifice de Țară 2020, la punctul privind sprijinirea conformării la plata obligațiilor fiscale, este planificată următoarea chestiune (pe perioada trimestrului II 2019 - trimestrului IV 2020): "acordarea de facilități fiscale la plata obligațiilor fiscale pentru bunii plătitori, precum și mediatizarea celor mai buni plătitori de impozite și taxe («lista albă»)". La indicatori de realizare însă e trecut că facilitățile fiscale au fost acordate și că lista albă a fost publicată. Exceptând situația în care exprimarea a vrut să sugereze că acestea sunt realizate la nivel intern, mai rămâne doar să fie prezentate publicului larg, nici facilitățile nu au fost acordate, nici lista albă nu a văzut lumina zilei.
Redacția avocatnet.ro prezenta anul trecut, în octombrie, o declarație a șefei ANAF prin care anunța un mecanism de răsplătire a contribuabililor corecți - cu obligațiile declarate integral, cu plățile la termen și complete. Urma să apară curând de la momentul declarației, dar nu s-a întâmplat asta.
„Așa cum s-a anunțat în mediul public, foarte curând, săptămâna aceasta sau săptămâna viitoare, va fi promovat de către Ministerul Finanțelor Publice un act normativ prin care vor fi acordate bonificații bunilor plătitori. Ce înțelegem prin «buni plătitori»? Contribuabilii care și-au declarat integral și la termen obligațiile fiscale în ultimii ani fiscali. Aceste bonificații se vor acorda fie anual, fie lunar și sunt în procent de 3%”, spunea atunci șefa ANAF.
Despre o listă albă a contribuabililor s-a vorbit, de fapt, cam tot anul trecut. O promisiune pe care mulți dintre aceștia și-au amintit-o în lunile trecute, când s-a pus problema înghețării unor efecte ale neplății la termen, pe fondul epidemiei de coronavirus și stării de urgență: firmele reproșau statului că nu sunt răsplătite în niciun fel pentru plățile la timp. În mod normal, această răsplată nu ar trebui să existe, pentru că respectarea unui termen de plată este obligatorie pentru toată lumea. În contextul unei anevoioase colectări la buget însă, bonificația pentru contribuabilii corecți are sens.
Notă: Guvernul a decis în martie să înghețe curgerea dobânzilor și penalităților pentru datoriile fiscale scadente pe perioada stării de urgență. Măsura a fost prelungită însă.
Ca fapt divers însă, ne amintim că anul trecut Guvernul de la acea vreme a venit cu o amnistie fiscală (bugetară, de fapt, fiind extinsă la mai mult decât datoriile fiscale) - erau vizate dobânzile și penalitățile pentru datoriile scadente la finele lui 2018. Fiscaliștii o vedeau ca pe un soi de competiție neloială pentru contribuabilii corecți - de ce nu primesc măcar niște bonificații pentru că s-au străduit să fie la zi cu plățile?
"Din acest punct de vedere, pe piață s-a creat un fel de neliniște cu privire la această măsură, care poate încuraja comportamente deviate. Pentru că, dacă societățile văd că, din când în când, statul vine cu astfel de măsuri, motivația să-ți mai plătești la timp toate dările poate să scadă", spuneau cei de la Deloitte anul trecut în legătură cu amnistia din OG nr. 6/2019.
Încheiată amnistia de anul trecut, Guvernul actual a venit și el cu propria amnistie: OUG nr. 69/2020 funcționează cam ca amnistia de anul trecut, vizate fiind, de această dată, accesoriile restanțelor la 31 martie. Mecanismul e deschis până la 15 decembrie.
Tot anul trecut, s-a mai dat un mecanism de restructurare financiară pentru marii datornici ai statului (care, a fost lărgit ca aplicabilitate, până la urmă). El este disponibil și acum, până la 15 decembrie, nu doar pentru datoriile bugetare scadente la finele lui 2018, ci și pentru cele scadente anul trecut, precum și anul acesta, până la 31 martie. În linii mari, el i-ar ajuta pe cei care se înscriu să eșaloneze datorii pe cel mult șapte ani și chiar să obțină ștergerea unora dintre ele.
Apoi, de când a fost introdusă, Guvernul a amânat mereu termenul declarației unice. Deși anul acesta era în al treilea an de existență fiscală, Guvernul a amânat de două ori termenul declarației și s-a decis, într-un final, să acorde bonificații pentru plata la noul termen-limită: 30 iunie (deși, în normal, trebuiau făcute plăți până la 15 martie).
S-au oferit însă anul acesta câteva reduceri la impozitele pentru primul trimestru: o reducere de 5 sau 10% la impozitul pe profit și una de 10% pentru impozitul micro. Apoi însă a venit Parlamentul care a spus, prin Legea nr. 54/2020, că se vor acorda reduceri și pentru trimestrelele II și III - 10% pentru toți contribuabilii plătitori de impozit pe profit și micro.
În continuare, ori de câte ori Guvernul sau Parlamentul fac cadou păsuiri și bonificații pentru cei care nu au respectat termenele inițiale de plată, contribuabilii corecți se văd ignorați și, cumva, încurajați să nu se mai țină nici ei de termene și de obligațiile de plată.