Cu toate că pentru indemnizațiile de șomaj tehnic se datorează contribuție la sănătate (teoretic), sunt cazuri actualmente în care angajați trimiși în șomaj tehnic/concediu fără plată/alte cazuri de suspendare s-au trezit neasigurați la sănătate.
De ce s-a întâmplat asta, respectiv, de ce au rămas acei angajați fără asigurare? Casele de sănătate spun că din cauza completării eronate a declarațiilor 112; contabilii spun însă că situațiile acestea oricum nu ar fi trebuit să se întâmple pentru că nu se pierde de pe o zi pe alta calitatea de asigurat la sănătate.
În principal, firmele sunt sfătuite să treacă la întocmirea unor rectificative pentru declarațiile 112 pentru a rezolva situația celor care au rămas fără asigurare. Fără rectificative, situația lor rămâne blocată, spune casele de sănătate. Rectificativele, practic, ar reprezenta un artificiu prin care angajatul este reintrodus în sistem, prin schimbarea datei angajării.
Azi, cei de la Finanțe vin cu un comunicat prin care spun că, totuși, dacă trebuiau făcute adaptări pentru procedura de declarare și înregistrare corectă a angajaților în sistem, atunci instituțiile beneficiare ale acestor informații ce țin de asigurările de sănătate trebuiau să propună schimbările. Finanțele se angajează să investigheze situația și să vadă cine e de vină, însă atrag atenția că dacă eroarea e la completarea D112, atunci rectificativa e singura soluție. Între timp însă, angajații respectivi rămân fără asigurare.
"În acest context, instituțiile beneficiare ale informațiilor privind contribuțiile declarate prin formularul D112 au atât dreptul, cât și obligația de a propune și solicita câmpurile necesare pentru înregistrarea tuturor contribuabililor asigurați, precum și adaptarea sistemelor informatice la modelele de declarații aprobate în comun. În acest sens, înregistrarea corectă a tuturor persoanelor care beneficiază de asigurări, cade în responsabilitatea acestor instituții.
Ministerul Finanțelor Publice furnizează celorlalți beneficiari ai informațiilor din formularul 112 datele exacte completate de contribuabili, așa cum au fost ele stabilite prin ordinul comun.
În ipoteza în care au apărut, însă, și erori de înregistrare a persoanelor asigurate din cauza completării greșite de către angajatori a formularului 112, acesta trebuie corectat prin depunerea declarației rectificative
Pentru clarificarea tuturor acestor aspecte, având în vedere reglementările din legislația sănătății cu privire la calitatea de asigurat, este necesar și punctul de vedere al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, ca autoritate competentă", transmite azi MFP.
Ce a transmis CNAS
După ce chestiunea a ajuns în aproape în toată presa, CNAS a emis ieri un comunicat prin care a subliniat că problema a apărut din cauza completării eronate a declarațiilor 112, iar singura rezolvare e rectificarea declarațiilor 112 pentru ca salariații, în 48 de ore maximum, să figureze iarăși ca asigurați în sistem:
"Din analiza situațiilor semnalate, am constatat ca în Declarația 112, începând cu luna aprilie 2020, mai mulți angajatori nu au încadrat corect personalul aflat în șomaj tehnic și nu a fost specificată perioada în care personalul s-a aflat în șomaj tehnic. Astfel, în datele importate de la ANAF în SIUI s-au preluat informatic formularele în care personalul aflat în șomaj tehnic a fost înscris la categoria salariat cu contribuție zero la sănătate. Conform reglementărilor în vigoare din sistemul de sănătate, o persoană care nu contribuie la fondul de sănătate și nici nu este încadrată într-o categorie scutită de plata contribuției își pierde automat calitatea de asigurat la 90 de zile de la data ultimei plăți a contribuției.
O modalitate de a regla această problemă ce creează neajunsuri persoanelor care s-au aflat sau încă mai sunt în șomaj tehnic constă în depunerea declarațiilor rectificative de către angajatori. Această nouă declarație dă posibilitatea ca, în termen de 48 de ore, SIUI să recunoască statutul de asigurat tuturor celor care au acest drept", scrie CNAS.
Mai multe case județene au comunicat deja soluții de acest fel pentru firme. De pildă, Casa de Asigurări de Sănătate Bistrița-Năsăud vine cu un comunicat în care explică faptul că angajatorii cu salariați în șomaj tehnic trebuie să transmită, când începe suspendarea, în Revisal, atât data de început a suspendării, cât și data de sfârșit, iar în D112 nu trebuie să completeze căsuța de "data ieșirii din categoria de asigurat", deoarece contractul nu încetează. Dacă nu au făcut asta, spun cei de la Bistrița, adică dacă au completat greșit D112, acei salariați au rămas neasigurați, iar acum sunt necesare rectificative la 112: "(...) trebuie să depună declarații rectificative care să nu mai fie completată data de sfârșit a activității. Transmiterea la ANAF a declarațiilor rectificative este obligatorie pentru ca salariații să beneficieze de categoria de asigurat în lunile de șomaj tehnic precum și în continuare".
Ce spune Casa de Sănătate din municipiul București despre angajatorii care au raportat salariați în șomaj tehnic/concedii fără plată/perioade suspendate (situații în care D112 a fost depusă fără CASS):
"De exemplu: când categoria de salariat a fost ȋnchisă la data de 31.03.2020.
Aceasta s-a datorat faptului că s-au depus raportări fără sume (concediu fără salariu, suspendare...etc.) la nivelul Declaraţiei (D112) aferentă lunii APRILIE 2020.
În astfel de situaţii trebuie aplicate dispoziţiile ORDIN Nr.611/138/127/2019 din 31 ianuarie 2019, respectiv la revenirea dintr-o perioadă nesalariată, data intrării ȋn categoria de asigurat (data ang - angajării - n.red.) devine data la care se reiau raporturile de muncă (va fi o dată după 01.04.2020) și rămâne aşa până la o nouă astfel de situaţie.
Pentru a se remedia această situaţie este necesară depunerea Declaraţiilor rectificative (D112) cu modificările de rigoare".
Pentru urgențe însă, adică situații unde nu se mai poate aștepta soluționarea problemei în acest fel, casa de sănătate sugerează transmiterea adeverinței salariale după acest model.
Guvernul trebuie să intervină de urgență să modifice situația, spun experții în legislația muncii
Uniunea Națională a Experților în Legislația Muncii (UNELM) împreună cu Confederația patronală UGIR au adresat azi o scrisoare premierului, ministerului muncii și șefului ANOFM pentru a le solicita soluționarea urgentă a situației celor neasigurați în sistem.
În scrisoare, UNELM arată că această soluție cu care vin casele de sănătate este una nelegală și reprezintă un artificiu de soluționare doar, nu o soluție completă la o problemă care, de fapt, trenează de multă vreme.
Totodată, aceștia mai arată că pot apărea probleme și în cazul contribuției la pensie (CAS), din cauză că, prin OUG 30/2020, s-a instituit obligația de a declara indemnizația de șomaj tehnic în luna în care se face plata. Potrivit petenților, vor exista situații în care salariații nu au stagiu de cotizare în sistemul de pensii pentru o lună de zile, iar asta va provoca neplăceri viitorilor solicitanți ai drepturilor de pensie.