Ordinul ANAF 4.077/2020 se referă, mai precis, la întocmirea, avizarea și aprobarea raportului de inspecție fiscală, care este necesar pentru finalizarea unui asemenea control la companii. Actul normativ se aplică de astăzi.
„Procedura de întocmire, avizare și aprobare a raportului de inspecție fiscală are ca scop definirea acțiunilor ce trebuie efectuate pentru parcurgerea etapelor specifice pentru finalizarea unei inspecții fiscale. Procedura urmărește standardizarea acțiunilor de efectuat pentru înscrierea constatărilor, avizarea de șeful de serviciu și aprobarea de către conducătorul activității de inspecție fiscală”, scrie în ordin.
Conform referatului care a însoțit actul normativ în forma sa de proiect, ideea este de a transparentiza activitatea de inspecție fiscală și de a responsabiliza funcționarii publici implicați în aceasta. Informația a fost confirmată recent chiar de către Mirela Călugăreanu, președintele ANAF, într-un interviu pentru avocatnet.ro, aceasta precizând că ordinul „este extrem de important”.
„De ce ținem foarte mult la el și îl apreciem ca fiind extrem de important? Pentru că această reglementare reprezintă o transparentizare profundă a procedurilor de control, de inspecție fiscală, care vor permite contribuabililor să apeleze la forme de conciliere a constatărilor încă pe parcursul acțiunilor de control, inclusiv la discuția finală cu contribuabilul, încercând pe această cale să oferim o gamă mai largă și mai variată de instrumente pentru a încerca să conciliem înainte de contestații sau înainte de instanță tot ceea ce înseamnă puncte de vedere diferite și divergente. Nu vă ascund că este și un proiect prin care managementul ANAF își dorește o mai mare responsabilizare a angajaților care funcționează în structura de inspecție fiscală”, a declarat Mirela Călugăreanu.
Totodată, specialiștii de la Deloitte România ne-au spus că firmele vor putea contesta raportul de inspecție fiscală, atunci când inspectorii nu respectă procedura unică.
Procedura oficializată de ANAF prevede patru mari etape pentru întocmirea raportului inspecției fiscale, pe care le prezentăm succint în continuare.
Etapa 1: Analiza constatărilor fiscale
În esență, echipa de inspecție fiscală comunică direct, în această etapă, cu șeful de serviciu coordonator - îl informează periodic despre cum se desfășoară controlul, despre constatările făcute pentru fiecare aspect verificat (impozit, taxă, contribuție) și despre problemele și particularitățile acțiunii în sine.
Este subliniat că orice constatare a inspectorilor trebuie să se bazeze pe investigațiile făcute pe teren, pe documentele și registrele cerute sau puse la dispoziție de contribuabil, pe informațiile deținute deja de ANAF sau obținute de la terțe persoane și nu numai.
„Orice constatare a organelor de inspecție fiscală va fi discutată, după fundamentarea acesteia, cu șeful de serviciu pentru a susține cele constatate și pentru a fi validată încadrarea legală a acestora. Analiza constatărilor efectuate de echipa de inspecție fiscală cu șeful de serviciu se va face pentru acele constatări care au implicații fiscale, fiind totodată stabilite și acțiunile ce trebuie efectuate pentru fundamentarea și finalizarea unor constatări (...)”, scrie în procedură.
De exemplu, pot fi necesare măsuri precum verificările încrucișate, constatările la fața locului, obținerea de informații suplimentare sau solicitarea unui punct de vedere de la direcțiile de specialitate din cadrul ANAF sau al Ministerului Finanțelor.
În această fază, dacă se găsesc indicii despre fapte de evaziune fiscală sau alte probleme majore, inspectorii informează conducătorul activității de inspecție fiscală.
Atenție! În Ordinul 4.077/2020 scrie că echipa de inspecție fiscală trebuie să țină la curent contribuabilul cu constatările pe care le face. Din text reiese că inspectorii trebuie să fie în măsură să dovedească faptul că au informat periodic contribuabilul (prin e-mail-uri, adrese și alte acte care se vor arhiva la dosarul acțiunii).
Etapa 2: Întocmirea raportului de inspecție fiscală și a dosarului acțiunii
În această etapă, rezultatele controlului sunt consemnate în raportul de inspecție fiscală.
„Constatările care se înscriu în raportul de inspecție fiscală trebuie să fie proprii organelor de control, bazate pe date, informații sau documente, să fie expuse clar și concis, eliminându-se orice elemente și descrieri personale inutile, neconcludente și nedocumentate, care încarcă nejustificat conținutul raportului de inspecție fiscală. Neregulile constatate se vor consemna numai după efectuarea tuturor verificărilor și investigațiilor fiscale privind modul de stabilire, de declarare a obligațiilor fiscale, cu precizarea concretă a actelor normative încălcate (articol, alineat) și cu determinarea exactă a influențelor fiscale”, este subliniat în actul normativ.
Referitor la anexele raportului de inspecție fiscală, ordinul ANAF prevede, în esență, că acestea acționează ca documente justificative pentru constatările trecute în raportul în sine.
Înainte de discuția finală cu contribuabilul, proiectul de raport este discutat de echipa de inspecție fiscală cu șeful de serviciu și conducătorul activității de inspecție fiscală. În urma discuției se poate ajunge la corecturi, dacă există fapte slab justificate sau dacă există greșeli. În acest punct, orice divergențe interne referitoare la raportul de inspecție fiscală trebuie rezolvate în baza regulilor standardizate trecute în ordinul ANAF (la fel se face dacă apar divergențe după primirea punctului de vedere al contribuabilului controlat).
Încheierea inspecției fiscale vine, așa cum prevede legislația în vigoare, odată cu data la care este programată discuția finală cu firma verificată (sau data la care contribuabilul anunță că renunță la discuția finală). Aici avem pasul în care echipa trimite contribuabilului (electronic sau în format tipărit) o înștiințare pentru discuția finală, la care anexează proiectul raportului de inspecție fiscală și documentele aferente acestuia.
Odată ce primește documentele respective, contribuabilul are dreptul să-și exprime punctul său de vedere apropo de ce scrie în proiectul raportului de inspecție fiscală.
Forma finală a raportului de inspecție va veni după discuția finală cu cel verificat și analiza punctului de vedere formulat de acesta.
Etapa 3: Avizarea raportului de către șeful de serviciu coordonator
Forma finală a raportului de inspecție fiscală ajunge astfel la șeful de serviciu coordonator al acțiunii, care îl avizează. Avizarea este posibilă inclusiv în situația în care șeful de serviciu lipsește de la muncă și este înlocuit de altă persoană.
Pe scurt, avizarea nu este o simplă acțiune de semnare a raportului. Conform actului oficializat de ANAF, avizarea constă atât în „verificarea corectitudinii încadrării în prevederile legale a constatărilor din raportul de inspecție fiscală”, cât și în înscrierea prenumelui și numelui șefului de serviciu, data semnării și semnătura acestuia.
Cu alte cuvinte, șeful de serviciu va reverifica ceea ce scrie în raportul final de inspecție fiscală.
Etapa 4: Aprobarea raportului de către conducătorul activității de inspecție fiscală
În fine, ultima etapă este aprobarea raportului final de către conducătorul activității de inspecție fiscală.
„Aprobarea raportului de inspecție fiscală constă în acordul dat asupra modului de încadrare în termenele propuse (durata inspecției fiscale), asupra modului de prezentare și susținere a constatărilor, a încadrării în prevederile legale, semnarea și datarea acestuia”, scrie în ordinul citat.
Data la care raportul este aprobat de conducătorul activității este data finalizării tuturor acțiunilor ce se fac înainte de emiterea actelor administrativ-fiscale.